Yritykset

Yritykselle ja johdolle sakkoja työntekijöiden häkämyrkytyksestä Nokialla

Pirkanmaan käräjäoikeus on tuominnut nokialaisen rakennusalan yrityksen edustajia ja yhtiön yhteisösakkoon työntekijöiden häkäaltistumisen vuoksi. Kolme työntekijää sai myrkytysoireita polttomoottorikäyttöisten koneiden pakokaasuista tammikuussa 2024.

Uutismaa··Tampere
Yritykselle ja johdolle sakkoja työntekijöiden häkämyrkytyksestä Nokialla
AI:n tekemä kuvituskuva

Pirkanmaan käräjäoikeus on tuominnut yrityksen hallituksen puheenjohtajan ja työnjohtajan sakoilla työturvallisuusrikoksesta. Myös yritys tuomittiin 3 000 euron yhteisösakkoon tammikuussa 2024 Nokialla tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Yhtiön toimitusjohtajaa koskevat syytteet hylättiin.

Tapauksessa kolme työntekijää sai häkämyrkytykseen viittaavia oireita rakenteilla olleen hallin betonivalujen yhteydessä. Työtiloihin pääsi nousemaan vaarallisen korkea määrä hiilimonoksidia, kun vasta valetun lattian hierrettyyn käytettiin polttomoottorikäyttöisiä hiertimiä. Oikeuden mukaan yrityksessä oli sattunut vastaava vaaratilanne jo vuotta aiemmin, mutta työnantaja ei ollut ryhtynyt toimenpiteisiin häkäaltistumisten ehkäisemiseksi.

Oikeudessa selvisi, että yritys hankki häkävaroittimet vasta tammikuun 2024 onnettomuuden jälkeen. Hallituksen puheenjohtaja katsottiin syylliseksi laiminlyöntiin, sillä hän oli tietoinen aiemmasta vaaratilanteesta ja vastasi yhtiön operatiivisesta toiminnasta. Työnjohtajan taas katsottiin rikkoneen määräyksiä tahallisesti, koska hän jatkoi töitä puutteellisesta ilmanvaihdosta huolimatta.

Vastaajat vetosivat siihen, että he olivat huomauttaneet ilmanvaihdon puutteesta pääurakoitsijalle. Käräjäoikeus kuitenkin katsoi, ettei pääurakoitsijan mahdollinen laiminlyönti tai sopimusrikkomuksen pelko poista työnantajan omaa vastuuta työntekijöidensä turvallisuudesta. Työsuojeluviranomaisen mukaan työnantajan on aina huolehdittava oman työnsä aiheuttamien vaarojen poistamisesta.