Yhdysvallat sijoittaa 200 miljoonaa dollaria kvanttiteknologiaan
Yhdysvaltain puolustusministeriö aikoo investoida ensi vuoden aikana jopa 200 miljoonaa dollaria kvanttisensoreiden kehittämiseen. Investoinnilla pyritään parantamaan asevoimien tilannekuvaa ja teknologista etumatkaa taistelukentällä.
Yhdysvaltain puolustusministeriön (Department of War) alainen Defense Innovation Unit (DIU) on käynnistänyt monivaiheisen hankkeen, jonka tavoitteena on siirtää kvanttisensori- ja aikateknologiaa suoraan sotilaskäyttöön. Ohjelman tarkoituksena on parantaa tilannekuvaa erityisesti sähkömagneettisesti häirityissä ympäristöissä.
Hankkeeseen on tarkoitus investoida jopa 200 miljoonaa dollaria seuraavan vuoden aikana. Projektin keskiössä on kvanttifysiikan hyödyntäminen tiedustelu-, valvonta- ja tiedustelutoiminnassa (ISR). Tiedotteen mukaan tavoitteena on kehittää laitteita, jotka ovat riittävän pieniä kenttäkäyttöön, mutta kykenevät havaitsemaan heikkoja signaaleja pitkien välimatkojen päästä.
DIU:n kvanttisensoritiimiä johtavan Kyle Normanin mukaan kvanttiteknologian käyttöönoton nopeuttaminen on välttämätöntä tietoylivoiman ja päätöksentekonopeuden säilyttämiseksi taistelukentällä. Hanke on jaettu neljään painopistealueeseen: sähkökenttäantureihin ja magnetometreihin, painovoimagradiometreihin, taktisiin kelloihin sekä komponenttiteknologian kehitykseen.
Puolustusministeriö pyrkii alentamaan kehityskustannuksia hyödyntämällä kaupallisia ratkaisuja, joita on tähän asti käytetty esimerkiksi mineraalien etsinnässä, öljy- ja kaasuteollisuudessa sekä lääketieteellisessä kuvantamisessa. Investoinnilla halutaan samalla viestiä kaupalliselle sektorille, että kvanttisensoreille on olemassa merkittävät markkinat.
Ministeriö on avannut portaalin, jonka kautta kiinnostuneet toimijat voivat jättää ratkaisuehdotuksiaan. Ehdotuksissa painotetaan innovaatioiden lisäksi teknologian kestävyyttä vaativissa sotilasympäristöissä. Hankkeella tavoitellaan samalla Yhdysvaltojen ja sen liittolaisten johtoasemaa globaaleilla kvanttimarkkinoilla.