Politiikka

Vihreät esittävät äänestysikärajan laskemista 16 vuoteen

Vihreiden kansanedustaja Mari Holopainen ja Vihreiden nuorten puheenjohtaja Maria Saita esittävät äänestysikärajan laskemista 16 vuoteen. Aloite koskisi kaikkia kansallisia vaaleja Suomessa.

Uutismaa·
Vihreät esittävät äänestysikärajan laskemista 16 vuoteen
Kuva: STT Info – Uusimmat tiedotteet

Vihreiden kansanedustaja Mari Holopainen ja Vihreiden nuorten puheenjohtaja Maria Saita perustelevat aloitettaan tarpeella vahvistaa nuorten uskoa demokraattiseen järjestelmään ja omaan vaikuttavuuteensa. Holopaisen mukaan äänestysikärajan laskeminen olisi vastaus globaalisti heikentyneeseen demokratian tilaan.

Tiedotteen mukaan äänestysikärajan laskemisella pyritään sitouttamaan nuoret yhteiskunnalliseen päätöksentekoon jo kouluiässä. Saita ja Holopainen katsovat, että nykyinen järjestelmä jättää merkittävän osan nuorista päätöksenteon ulkopuolelle tilanteessa, jossa tehdään pitkäaikaisia tulevaisuuteen vaikuttavia ratkaisuja.

Ehdotus koskee kaikkia suomalaisia kansallisia vaaleja, mukaan lukien eduskunta-, alue- ja kuntavaalit. Tällä hetkellä yleinen äänioikeusikäraja Suomessa on 18 vuotta, lukuun ottamatta seurakuntavaaleja, joissa 16-vuotiaat saavat jo äänestää.

Vihreät esittävät, että ikärajan laskeminen tulisi yhdistää vahvempaan demokratiakasvatukseen oppilaitoksissa. Tavoitteena on kytkeä teoreettinen oppiminen käytännön osallistumiseen. Aloitteen tekijöiden mukaan useat Euroopan maat ovat jo edenneet äänestysikärajan madaltamisessa.