Politiikka

Valtioneuvosto nimitti uusia päälliköitä ulkoministeriöön

Valtioneuvosto on nimittänyt useita uusia päälliköitä ulkoministeriön keskeisiin tehtäviin. Nimitykset koskevat eri maantieteellisiä osastoja sekä konsuli- ja protokollapalveluita.

Uutismaa·
Valtioneuvosto nimitti uusia päälliköitä ulkoministeriöön
AI:n tekemä kuvituskuva

Valtioneuvosto on yleisistunnossaan 25. kesäkuuta määrännyt useita ulkoasiainneuvoksia uusiin tehtäviin ulkoministeriössä. Nimitykset koskevat osastopäällikön ja apulaisosastopäällikön tehtäviä sekä konsuli- ja protokollapalveluiden johtoa. Uudet toimikaudet alkavat pääosin syyskuun alussa 2026.

Aasian ja Oseanian osaston osastopäälliköksi nimitettiin Keijo Norvanto. Hän siirtyy tehtävään protokollapalveluista ja on aiemmin toiminut muun muassa suurlähettiläänä Hanoissa ja Teheranissa. Saman osaston apulaisosastopäälliköksi nimitettiin Päivi Laine, joka siirtyy tehtävään Suomen Puolan-suurlähettilään paikalta.

Afrikan, Lähi-idän ja Latinalaisen Amerikan osaston apulaisosastopäälliköksi nimitettiin Jouko Leinonen, joka toimii tällä hetkellä Suomen Brysselin-suurlähettiläänä. Euroatlanttisen osaston apulaisosastopäällikkönä jatkaa Sari Lehtiranta, jonka uusi määräaikainen kausi kestää elokuun 2028 loppuun.

Konsuliyksikön johdossa konsulipäällikkönä jatkaa Jussi Tanner, ja protokollapäällikkönä jatkaa Mika Koskinen. Molempien jatkokaudet on määritelty kestävän vuoteen 2028 saakka. Protokollapalveluiden apulaisosastopäälliköksi nimitettiin puolestaan Nicola Lindertz, joka siirtyy Helsinkiin Buenos Airesin-suurlähetystön päällikön tehtävästä.

Suurin osa nyt tehdyistä nimityksistä on kestoltaan nelivuotisia ja päättyy elokuussa 2030. Nimetyt henkilöt ovat kokeneita diplomaatteja, joilla on taustaa useista eri ulkomaanedustustoista ja ministeriön sisäisistä johtotehtävistä.