Talous

Valtio valitsi pankit seuraavalle sopimuskaudelle

Valtiovarainministeriö on kilpailuttanut valtion maksuliikepalvelut ja tehnyt uudet sopimukset OP:n, Nordean ja Danske Bankin kanssa. Sopimukset kattavat valtion maksuliikenteen hoidon joulukuusta 2026 lähtien.

Uutismaa·
Valtio valitsi pankit seuraavalle sopimuskaudelle
AI:n tekemä kuvituskuva

Valtiovarainministeriö on valinnut OP Yrityspankki Oyj:n ja Nordea Bank Oyj:n valtion ensisijaisiksi maksuliikepankeiksi kaudelle 2026–2031. Varapankiksi on nimetty Danske Bank A/S:n Suomen sivuliike. Sopimuskausi alkaa joulukuun alussa 2026, ja siihen sisältyy optio kahden vuoden jatkosta.

Kilpailutuksella ministeriö tavoittelee aiempaa parempaa varautumista ja toiminnan jatkuvuutta. Valtion maksuliikkeen toimivuus on tiedotteen mukaan keskeistä koko julkisen talouden maksuvalmiuden ja yhteiskunnan toimintakyvyn kannalta. Järjestelyllä varmistetaan, että valtio voi kaikissa tilanteissa suorittaa maksunsa ja vastaanottaa tuloja.

Valtion maksuliikenteen volyymi on huomattava. Vuonna 2025 kassavirta oli noin 240 miljardia euroa, josta tuloja oli 115 miljardia ja menoja 125 miljardia euroa. Maksutapahtumia kertyi vuoden aikana yhteensä noin 32 miljoonaa kappaletta.

Uusien maksuliikepalveluiden käyttöönotosta vastaa Valtiokonttori. Ministeriön mukaan nykyinen malli, jossa käytössä on kaksi aktiivista pankkia ja yksi varapankki, säilyy myös tulevalla sopimuskaudella.