Ulkomaat

Valkoinen talo syyttää vandaaleja Washingtonin muistomerkin tärvelemisestä

Valkoinen talo syyttää vandaaleja Washingtonin Lincoln Memorial Reflecting Pool -altaan vaurioittamisesta. Viranomaiset ovat pidättäneet seitsemän henkilöä epäiltynä sabotaasista kesäkuussa 2026 päivätyssä tiedotteessa.

Uutismaa·
Valkoinen talo syyttää vandaaleja Washingtonin muistomerkin tärvelemisestä
Kuva: Yhdysvallat White House

Yhdysvaltain presidentinhallinto kertoo tuoreessa tiedotteessaan, että Washington D.C:ssä sijaitseva Lincoln Memorial Reflecting Pool on joutunut ilkivallan kohteeksi. Valkoisen talon mukaan valvontakameratallenteet ja poliisiraportit vahvistavat, että altaan pintakerrokseen ja vuoraukseen on viilletty reikiä. Lisäksi altaaseen on heitetty aitoja ja muita roskia.

Viranomaiset ovat tiedotteen mukaan ottaneet kiinni seitsemän henkilöä epäiltynä teoista. Tämän lisäksi seitsemälle muulle henkilölle on annettu liittovaltion sakkoja, ja poliisi on kirjannut tapauksesta yhteensä 18 raporttia. Hallinto kuvailee tapahtumia tarkoitukselliseksi sabotaasiksi, joka kohdistui hiljattain kunnostettuun historialliseen kohteeseen.

Tiedotteessa puolustetaan presidentti Donald Trumpin aiempaa kritiikkiä altaan kunnostuksesta käytyä keskustelua kohtaan. Hallinto katsoo nyt saatujen todisteiden osoittavan, että altaan ongelmat, kuten pinnoitteen vauriot, johtuivat ilkivallasta eikä remontin epäonnistumisesta, kuten osa asiantuntijoista ja tiedotusvälineistä oli aiemmin esittänyt.

Valkoinen talo ilmoitti, että korjaustyöt vaurioituneilla alueilla on jo aloitettu. Altaan leväongelmaa on hallinnon mukaan hoidettu uudella otsoniteknologialla. Tavoitteena on saattaa kohde entiselleen ennen Yhdysvaltain 250-vuotisjuhlia.