Valkoinen talo julkaisi uuden kansallisen sietokykystrategian
Valkoinen talo on julkistanut Presidentti Donald Trumpin uuden kansallisen sietokykystrategian. Kesäkuussa 2026 esitelty suunnitelma noudattaa hallinnon America First -linjaa ja pyrkii vahvistamaan maan kykyä vastustaa ulkoisia uhkia.

Valkoisen talon julkaisema asiakirja määrittelee neljä keskeistä osa-aluetta, joilla Yhdysvallat pyrkii vahvistamaan puolustuskykyään. Strategia painottaa teknologista modernisointia ja riskienhallintaan perustuvaa toimintatapaa. Tiedotteen mukaan tavoitteena on estää vastustajia vaarantamasta maan keskeisiä etuja.
Strategiassa korostetaan paluuta federalismiin, mikä tarkoittaa vastuun jakamista liittovaltion, osavaltioiden ja paikallishallinnon välillä. Valkoisen talon mukaan suunnitelma antaa selkeämmän roolin myös yksityiselle sektorille ja kansalaisille kansallisen turvallisuuden ja taloudellisen vaurauden turvaamisessa.
Asiakirja on jatkoa Presidentti Trumpin hallinnon aiemmille linjauksille. Alkuvuoden 2026 aikana hallinto on julkaissut vastaavia strategioita muun muassa kyberturvallisuuteen ja aseiden vientiin liittyen. Valkoinen talo kuvailee uutta linjausta pitkän aikavälin suunnitelmaksi, jonka on tarkoitus vaikuttaa Yhdysvaltojen toimintaan tulevina vuosikymmeninä.
Hanke ajoittuu samaan aikaan, kun Yhdysvallat valmistautuu juhlistamaan maan 250-vuotista itsenäisyyttä. Strategian tavoitteena on ylläpitää liikkumavaraa ja pelotevaikutetta mahdollisissa kriisitilanteissa, tiedotteessa todetaan.