Ympäristö

Utön lajitteluasema avataan uudelleen kesän ajaksi

Utön Mörttilän lajitteluasema avataan jälleen asiakkaille, kun Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) palaa käyttämään vanhaa kiinteää asemaa kesän ajaksi. Ratkaisu tehtiin, kun aiemmin suunniteltu liikkuva jäteasemapalvelu peruuntui urakoitsijan vetäydyttyä sopimuksesta.

Uutismaa·
Utön lajitteluasema avataan uudelleen kesän ajaksi
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Utön jätehuollossa koettiin keväällä yllättävä käänne, kun suunniteltu liikkuvan Siira-lajitteluaseman tulo saarelle peruuntui. Alkuperäisen suunnitelman mukaan mobiiliaseman piti korvata saaren kiinteä asema tästä keväästä alkaen, mutta hankkeeseen valittu urakoitsijakumppani vetäytyi projektista juuri ennen toiminnan alkamista.

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) on tehnyt paikallisen Öjar Utveckling Ab:n kanssa yksivuotisen sopimuksen Mörttilän vanhan lajitteluaseman pitämisestä avoinna kesäkauden ajan. Sopimus kattaa aseman aukiolojen lisäksi myös aseman alueen puhtaanapidon.

Mörttilän lajitteluasema palvelee tästä viikosta alkaen syyskuuhun saakka kunkin kuukauden viimeisenä arkilauantaina kello 12–14. Ensimmäinen aukiolopäivä on lauantaina 27. kesäkuuta. Asemalla otetaan vastaan muun muassa pakkausjätteitä, sähkö- ja elektroniikkaromua, vaarallisia jätteitä, poistotekstiilejä sekä pihajätettä.

LSJH:n logistiikka-asiantuntija Oskari Pokelan mukaan yhtiö jatkaa pysyvämmän toimintamallin etsimistä Utön jätehuollolle lomakauden päätyttyä. Valmistelussa huomioidaan myös saaren aluekeräys- ja ekopisteiden uudistaminen. Tavoitteena on parantaa asukkaiden ja matkailijoiden jätehuoltopalveluita sekä ehkäistä saaren roskaantumista.