Utön lajitteluasema avataan kesäksi urakoitsijamuutoksen jälkeen
Utön Mörttilän lajitteluasema avataan jälleen käyttöön kesäkauden ajaksi. Kiinteä asema palvelee asukkaita kerran kuukaudessa sen jälkeen, kun suunniteltu liikkuva palvelu peruuntui urakoitsijamuutosten vuoksi.

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) on päättänyt avata Utön saarella sijaitsevan Mörttilän lajitteluaseman uudelleen kesäkaudeksi. Ratkaisu tehtiin sen jälkeen, kun alkuperäinen suunnitelma korvata kiinteä asema liikkuvalla Siira-lajitteluasemalla peruuntui urakoitsijan vetäydyttyä hankkeesta viime hetkellä.
Uuden sopimuksen myötä lajitteluasema on avoinna kesäkuusta syyskuuhun kunkin kuukauden viimeisenä arkilauantaina kello 12–14. Ensimmäinen aukiolopäivä on lauantaina 27. kesäkuuta. LSJH on sopinut aseman ylläpidosta ja aukiolosta paikallisen Öjar Utveckling Ab:n kanssa.
Yksivuotinen sopimus kattaa jätteiden vastaanoton lisäksi asema-alueen yleisen siisteyden. Mörttilän asemalla otetaan vastaan samoja jätteitä kuin aiempina vuosina, mukaan lukien pakkausjätteet, sähkö- ja elektroniikkaromu, kodin vaaralliset jätteet, poistotekstiilit sekä haravointijätteet ja risut.
LSJH:n logistiikka-asiantuntija Oskari Pokelan mukaan yhtiö jatkaa työtä pysyvämmän toimintamallin löytämiseksi Utön jätehuoltoon lomakauden päätyttyä. Samalla on tarkoitus valmistella saaren aluekeräys- ja ekopisteen uudistamista palvelutason parantamiseksi ja saaren roskaantumisen ehkäisemiseksi.