Muut

Tutkimus: Ympäristön turmeleminen ärsyttää suomalaisia eniten

Ympäristön turmeleminen, sodat ja puhelinmyyjät ovat suomalaisten suurimpia ärsytyksen aiheita, selviää viestintätoimisto Tekirin teettämästä tutkimuksesta. Vaikka arjen ilmiöt koettelevat hermoja, valtaosa suomalaisista pitää itseään silti onnellisena.

Uutismaa·
Tutkimus: Ympäristön turmeleminen ärsyttää suomalaisia eniten
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Viestintätoimisto Tekirin teettämän tutkimuksen mukaan ympäristön turmeleminen on merkittävin suomalaisten ärsytyksen aihe. Tutkimukseen vastanneista 64 prosenttia ilmoitti asian ärsyttävän heitä jatkuvasti tai usein. Erityisen voimakkaasti ympäristön tila puhuttaa naisia, opiskelijoita ja vihreiden kannattajia.

Ympäristökysymysten ohella suomalaisten mielialaa laskevat sodat, itsekkyys ja puhelinmyyjät. Myös elinkustannusten nousu ja epärehellisyys nousivat esiin merkittävinä tekijöinä. Vähiten ärsytystä aiheuttavat puolestaan läheiset ihmissuhteet, kuten ystävät, omat lapset ja appivanhemmat.

Tutkimus paljastaa merkittäviä eroja eri väestöryhmien välillä. Eläkeläiset nousevat esiin ryhmänä, jota ärsyttävät monet asiat selvästi enemmän kuin muita. Erityisesti sodat ja geopolitiikka sekä veronkierto ja pröystäily suututtavat eläkeikäisiä. Opiskelijoiden ärsytys taas kohdistuu työhön liittyviin teemoihin, kuten työnhakuun ja tekoälyn käyttöön työelämässä.

Poliittinen kanta heijastuu vahvasti siihen, mitkä asiat koetaan epämiellyttäviksi. Kokoomuksen kannattajia turhauttavat erityisesti lakot ja ammattiyhdistysliike, kun taas perussuomalaisten kannattajat ärsyyntyvät verotuksesta, mediasta ja pysäköinninvalvojista. Keskustan kannattajilla korostuu ärtymys huijaamista ja itsekkyyttä kohtaan.

Huolimatta arjen ärsytyksistä suomalaiset osoittavat tutkimuksen mukaan kykyä käsitellä negatiivisia tunteita rakentavasti. Noin 37 prosenttia vastaajista kertoo sisuuntuvansa ja 31 prosenttia pyrkii aktiivisesti etsimään ratkaisuja ongelmiin. Tekirin toimitusjohtaja Riikka Kouhi huomauttaa tiedotteessa, että ärsytys ei lamaannuta, vaan se voi toimia voimana positiiviselle muutokselle.

Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Verian touko-kesäkuun taitteessa. Kyselyyn vastasi 1 027 Manner-Suomessa asuvaa täysi-ikäistä suomalaista. Tuloksista ilmenee, että yleisestä ärsytyksestä huolimatta 89 prosenttia suomalaisista kokee olevansa onnellisia vähintään silloin tällöin.