Yritykset

Tunturi-Lapin kunnat tiivistävät edunvalvontaa ja markkinointia

Tunturi-Lapin kunnat ovat sopineet yhteistyön tiivistämisestä Muoniossa järjestetyssä seutuseminaarissa. Enontekiö, Kittilä, Kolari ja Muonio tavoittelevat yhteisillä toimilla vahvempaa edunvalvontaa ja alueen elinvoiman kasvua.

Uutismaa·
Tunturi-Lapin kunnat tiivistävät edunvalvontaa ja markkinointia
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Tunturi-Lapin kunnat Enontekiö, Kittilä, Kolari ja Muonio tiivistävät yhteistyötään alueen elinvoiman ja edunvalvonnan vahvistamiseksi. Kesäkuussa Muoniossa järjestetyssä seutuseminaarissa kuntapäättäjät ja viranhaltijat sopivat konkreettisista toimista, joilla pyritään vastaamaan alueen haasteisiin, kuten työvoimapulaan ja asuntopulaan.

Yhteistyön ensimmäisiin vaiheisiin kuuluvat yhteisen edunvalvonnan vuosikellon laatiminen sekä kuntamarkkinoinnin aloittaminen. Tiedotteen mukaan kuntien tavoitteena on lisätä alueen tunnettuutta ja parantaa saavutettavuutta, erityisesti lentoyhteyksien ja tieverkoston osalta. Valtionhallinnolle halutaan viestiä selkeämmin alueen kasvusta ja erityispiirteistä, joita etelän päätöksenteossa ei välttämättä aina tunnisteta.

Seminaarissa painotettiin, että Tunturi-Lappi näyttäytyy ulkopuolisille investoijille ja matkailijoille yhtenä kokonaisuutena kuntarajoista riippumatta. Alueella on noin 15 000 asukasta, mutta matkailun vaikutus nostaa toiminnan mittakaavan merkittäväksi. Yhteistyöllä pyritään edistämään myös matkailun ympärivuotisuutta, jotta palvelut ja ostovoima säilyisivät tasaisempina läpi vuoden.

Vaikka kunnat tiivistävät rivejään edunvalvonnassa ja markkinoinnissa, monet asiat, kuten maankäytön poliittiset linjaukset, säilyvät jatkossakin kuntien omina päätöksinä. Seutuseminaarista on tarkoitus muodostaa vuosittainen perinne, ja seuraava tapaaminen järjestetään ensi vuonna Kittilässä. Kunnanjohtajien mukaan verkostoituminen on välttämätöntä tiukentuvassa julkisessa taloudessa ja kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.