Terho Savolainen valittiin Kajaanin kaupunginjohtajaksi
Kajaanin uusi kaupunginjohtaja on Terho Savolainen. Kaupunginvaltuusto valitsi Savolaisen tehtävään suoraan ensimmäisellä äänestyskierroksella keskiviikkona pidetyssä kokouksessa.

Kajaanin kaupunginvaltuusto teki päätöksen uudesta kaupunginjohtajasta kokouksessaan keskiviikkona 24. kesäkuuta. Virkavaali toimitettiin suljetulla lippuäänestyksellä, ja valinta ratkesi jo ensimmäisellä kierroksella. Terho Savolainen sai 30 ääntä, kun taas Antti Määttä keräsi 20 ääntä ja Timo Halonen yhden äänen.
Savolainen siirtyy uuteen tehtäväänsä Iisalmen elinkeinojohtajan paikalta. Hän on kotoisin Kajaanista ja kertoo tiedotteessa odottavansa paluuta kotikaupunkiinsa. Savolainen painottaa yhteistyön merkitystä kaupungin organisaation, sidosryhmien ja asukkaiden kanssa.
Rekrytointiprosessi alkoi helmikuussa 2026, ja sitä jatkettiin kevään aikana jatkohaulla ja suorahakumenettelyllä. Yhteensä tehtävää tavoitteli useita kymmeniä hakijoita. Soveltuvuusarviointeihin saakka kärkiehdokkaina etenivät Savolaisen lisäksi Laukaan kunnanjohtaja Linda Leinonen sekä Rovaniemen henkilöstö- ja hallintojohtaja Antti Määttä.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna Leinosen mukaan valinnassa painotettiin erityisesti Savolaisen johtamisosaamista ja kykyä edistää kaupungin strategisia tavoitteita. Valtuuston puheenjohtaja Peppiina Kahakka puolestaan toteaa, että kaupunginjohtajalla on keskeinen rooli kaupungin elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämisessä.
Savolainen aloittaa tehtävässään syksyllä 2026. Siihen saakka Kajaanin kaupunginjohtajan tehtäviä hoitaa vt. kaupunginjohtaja Joni Partanen. Kaupunginjohtaja toimii Kajaanin ylimpänä viranhaltijana ja johtaa toimintaa kaupunginhallituksen alaisuudessa.