Tekninen vika johti metsästyslipun ylimyyntiin Ylä-Lapissa
Metsähallituksen lupajärjestelmässä tapahtunut virhe johti huomattavaan kanalintulupien ylimyyntiin Ylä-Lapissa. Teknisestä häiriöstä johtuen lupia myytiin noin 4 000 vuorokautta suunniteltua enemmän.

Metsähallituksen mukaan pohjoisimman Lapin kanalintulupia myytiin kesäkuussa merkittävästi suunniteltua enemmän teknisen virheen vuoksi. Tiistaina 9. kesäkuuta kello 9–10 välisenä aikana Eräluvat.fi-palvelu ylikuormittui, mikä johti järjestelmähäiriöön kolmen pohjoisimman kunnan lupamyynnissä.
Häiriön aikana asiakkaat onnistuivat ostamaan noin 10 300 lupavuorokautta, vaikka myyntiin oli tarkoitettu vain noin 6 300 vuorokautta. Metsähallituksen mukaan tilannetta korjataan vähentämällä ylimääräinen lupamäärä elokuun myyntierästä.
Kesäkuun myynnissä oli tarjolla vasta runsas puolet edellisen metsästyskauden kokonaismäärästä. Elokuussa myytävien lupien määrä suhteutetaan riistalaskentojen tuloksiin ja nyt tapahtuneeseen ylimyyntiin. Esimerkiksi viime kaudella Ylä-Lapin kanalintulupien kokonaismäärä oli yli 15 000 vuorokautta.
Metsähallituksen erätalousjohtaja Vesa Ruusila toteaa tiedotteessa, että riekkokannan tila selviää vasta elokuussa. Hänen mukaansa on onni, että häiriö tapahtui kesäkuun myynnissä, jolloin lupia oli tarjolla vasta varovainen kiintiö.
Järjestelmävirheen vuoksi osa lupien tilauksista on edelleen epäselviä. Metsähallitus kertoo tiedottavansa näille asiakkaille tilanteesta henkilökohtaisesti. Digipalvelupäällikkö Jari Haarala pahoittelee tapahtunutta ja kertoo yhtiön selvittävän asiaa palveluntarjoajan kanssa vastaavien tilanteiden välttämiseksi tulevaisuudessa.