Politiikka

Suomi-Seura vaatii uutta strategiaa ulkosuomalaisten aseman vahvistamiseksi

Suomi-Seura vaatii valtiolta uutta poikkihallinnollista strategiaa ja nimettyä vastuu-ministeriä ulkosuomalaisasioille. Järjestön mukaan noin 300 000 ulkomailla asuvaa Suomen kansalaista muodostavat hyödyntämättömän voimavaran maan taloudelle ja maakuvalle.

Uutismaa·
Suomi-Seura vaatii uutta strategiaa ulkosuomalaisten aseman vahvistamiseksi
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Suomi-Seura ry esittää tuoreessa tiedotteessaan uuden, koko valtionhallinnon kattavan ulkosuomalaisstrategian laatimista. Järjestön mukaan ulkomailla asuva suomalaisyhteisö tulisi tunnistaa nykyistä vahvemmin osana yhteiskuntaa ja sen elinvoimaisuutta.

Tilastojen mukaan Suomen ulkopuolella asuu noin 300 000 Suomen kansalaista. Heistä yli 262 000 on äänioikeutettuja. Lisäksi maailmanlaajuisesti noin 1,7 miljoonalla ihmisellä arvioidaan olevan suomalaiset juuret. Suomi-Seuran mukaan tämä joukko edistää Suomen tunnettuutta ja kansainvälisiä taloussuhteita.

Järjestö esittää tulevalle hallituskaudelle neljää tavoitetta. Strategian ohella Suomi-Seura vaatii ulkosuomalaisasioille selkeää vastuutahoa valtionhallinnossa sekä nimenomaista vastaavaa ministeriä. Tavoitteena on myös helpottaa Suomeen palaamista konkreettisin toimenpitein, jotka tukisivat paluumuuttajien työllistymistä ja perheiden asettautumista.

Arjen sujuvuuden parantamiseksi järjestö ehdottaa äänestämismahdollisuuksien ja pankkipalvelujen kehittämistä vastaamaan ylirajaisen elämän tarpeita. Suomi-Seuran puheenjohtaja Pekka Saurin mukaan yhteys kotimaahan rakentuu konkreettisista palveluista, kuten suomen kielen ja kulttuurin tuesta.

Nykyinen toimintamalli vaatii seuran mukaan päivitystä, ja uuden sitovan strategian tulisi astua voimaan vuodesta 2027 alkaen. Tiedotteen mukaan ulkosuomalaisten osaamista ja verkostoja tulisi hyödyntää nykyistä määrätietoisemmin valtion strategisena voimavarana.