Teknologia

Suomi osallistui Washingtonin Pax Silica -teknologiakokoukseen

Suomi on vahvistanut tekoäly- ja teknologia-yhteistyötään Yhdysvaltain johdolla järjestetyssä Pax Silica -huippukokouksessa. Kokouksessa allekirjoitettu yhteislausuma korostaa luotettavien toimitusketjujen ja teknologisen turvallisuuden merkitystä.

Uutismaa·
Suomi osallistui Washingtonin Pax Silica -teknologiakokoukseen
AI:n tekemä kuvituskuva

Suomi on osallistunut Yhdysvaltain Washington DC:ssä järjestettyyn Pax Silica -huippukokoukseen 25.–26. kesäkuuta. Kokouksen tavoitteena oli syventää osallistujamaiden välistä yhteistyötä tekoälyn, teknologioiden ja strategisten toimitusketjujen saralla.

Huippukokouksen aikana osallistujamaat julkistivat AI Opportunity Partnership -lausuman, jonka Suomen puolesta allekirjoitti työ- ja elinkeinoministeriön osasto-päällikkö Juhapekka Ristola. Lausumassa painotetaan taloudellista turvallisuutta, reilua kilpailua sekä investointeja ja kasvua tukevaa sääntelyä.

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan lausuma korostaa yksityisen sektorin roolia erityisesti puolijohteiden, datakeskusinvestointien ja tekoälyn kehittämisessä. Suomi on ollut mukana huhtikuusta 2026 lähtien Pax Silica -aloitteessa, joka pyrkii turvaamaan luotettavat teknologiset toimitusketjut kumppanimaiden välillä.

Pohjoismaiden edustajat tapasivat kokouksen yhteydessä myös Yhdysvaltojen ulkoministeriön alivaltiosihteeri Jacob Helbergin. Tapaamisessa käsiteltiin alueellista yhteistyötä ja teknologiapolitiikkaa.

Pax Silica -aloite on laajentunut viime aikoina merkittävästi. Euroopan unioni liittyi mukaan 25. kesäkuuta, ja saman viikon aikana aloitteen ovat allekirjoittaneet myös Alankomaat, Saksa ja Kreikka. Kokonaisuuteen kuuluu nykyisin valtioiden lisäksi teknologiayritysten ja rahoittajien johtoa.