Suomen nuorille viisi mitalia EM-suunnistuksen sprintistä
Suomen nuoret suunnistajat saavuttivat viisi mitalia nuorten EM-kilpailujen avauspäivänä Sloveniassa. Torstaina kilpaillussa sprintissä Suomi saavutti hopeaa ja neljä pronssia yli 30 asteen helteessä.

Suunnistuksen nuorten EM-kilpailut käynnistyivät Sloveniassa Nova Gorican kaupungissa torstaina. Avauspäivän sprinttimatkat suunnistettiin huomattavassa kuumuudessa, kun lämpötila nousi kilpailun aikana noin 33 asteeseen. Suomen joukkue saavutti päivän aikana yhteensä viisi mitalia: yhden hopean ja neljä pronssia.
Nuorten 16-vuotiaiden tyttöjen sarjassa Suomi otti kaksi mitalia. Hilda Damskägg sijoittui hopealle 18 sekuntia voittajaa, Kroatian Dora Deliciä, jäljessä. Saana Turpeinen täydentäsi suomalaismenestystä nappaamalla pronssia. Damskägg kuvaili rataa paikoitellen haastavaksi, mutta totesi sen sisältäneen myös nopeita osuuksia.
Saman ikäluokan poikien sarjassa Kasper Ekonoja suunnisti pronssille. Eron kultaa voittaneeseen Espanjan Daniel Sanziin kertyi 12 sekuntia. Ekonoja kertoi tiedotteen mukaan onnistuneensa pitämään suunnistuksensa sujuvana radan läpi kuumuudesta huolimatta.
Nuorten 18-vuotiaiden sarjoissa Venla Mennala ja Vilho Hietala saavuttivat molemmat pronssimitalit. Mennala jakoi kolmannen sijan sveitsiläisen Lenia Grimmin kanssa. Hietala jäi 18-vuotiaiden poikien sarjassa vain kuusi sekuntia voittajasta, Espanjan Ekain Fernandez Garciasta. Hietala totesi kisan jälkeen, ettei viimeaikainen sairastelu mahdollistanut aivan parasta suorituskykyä.
Kilpailut Sloveniassa jatkuvat sprintin jälkeen muilla matkoilla. EM-urakka koostuu kaikkiaan kolmesta kilpailupäivästä.