Suomelle kultaa ja hopeaa nuorten EM-suunnistuksesta
Suomi voitti kultaa ja hopeaa suunnistuksen nuorten EM-viesteissä Slovenian Nemcissä lauantaina. Kultamitalit suunnisti 18-vuotiaiden poikien joukkue, ja 16-vuotiaat pojat saavuttivat hopeasijan.

Suomen nuoret suunnistajat saavuttivat kirkkaimpia mitalisijoja nuorten EM-kilpailujen päätöspäivänä Slovenian Nemcissä. Poikien 18-vuotiaiden sarjassa Suomi voitti Euroopan mestaruuden joukkueella Vilho Hietala, Joakim Savinainen ja Veeti Viippola. Joukkueen voittomarginaali toiseksi tulleeseen Tšekkiin oli yksi minuutti ja 26 sekuntia.
Avausosuudella Hietala toi Suomen vaihtoon kärkiryhmässä, ja toisella osuudella Savinainen kasvatti eron muihin maihin yli puoleentoista minuuttiin. Ankkuri Viippola kertoi tiedotteessa pystyneensä tekemään tarkkaa työtä riittävän johtoaseman turvin. Sarjan kolmanneksi sijoittui Ranska.
Poikien 16-vuotiaiden sarjassa Suomi saavutti hopeaa. Joukkueessa suunnistivat Hermanni Latonummi, Daniel Stenholm ja Aapo Talka. Kilpailu oli erittäin tiukka, sillä kultaa voittanut Tšekki ehti maaliin vain 10 sekuntia ennen Suomen ankkuria Talkaa. Talka totesi tiedotteessa olevansa tyytyväinen joukkueen suoritukseen, vaikka kuuma sää vaikeutti fyysistä suoritusta loppulenkiltä.
Tyttöjen sarjoissa Suomi ylsi sijoille viisi ja kuusi. 18-vuotiaiden tyttöjen viestissä Venla Mennala, Lotta Laakso ja Iida Koskinen olivat viidensiä. Sarjan voitti Tšekki. 16-vuotiaiden tyttöjen sarjassa Hilda Damskägg, Aurora Lehtonen ja Saana Turpeinen sijoittuivat kuudenneksi Kroatian viedessä ylivoimaisen voiton.
Kilpailumaasto oli teknisesti vaativaa ja pienipiirteistä. Suunnistuksen nuorten EM-kilpailut päättyivät lauantaina järjestettyihin viesteihin. Kilpailuviikko sisälsi viestin lisäksi sprintin sekä pitkän matkan kilpailut.