Sosiaali- ja terveysministeriö jakoi neljä miljoonaa euroa sosiaalityön tutkimukseen
Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt neljä miljoonaa euroa valtionavustusta yhdeksälle sosiaalityön tutkimushankkeelle. Kesäkuussa tehdyt rahoituspäätökset kohdistuvat erityisesti lastensuojelun, digitalisaation ja sosiaalihuollon vaikuttavuuden tutkimiseen.

Sosiaali- ja terveysministeriö myöntää tänä vuonna yhteensä noin neljä miljoonaa euroa sosiaalityön yliopistolliseen tutkimukseen. Rahoitusta haki määräaikaan mennessä 49 hanketta, joista kaksi kolmasosaa karsiutui valintaprosessissa. Ministeriö valitsi avustusten saajiksi yhdeksän tutkimuskokonaisuutta kriteerien perusteella, jotka painottivat sosiaalihuollon vaikuttavuutta.
Rahoitettavissa hankkeissa korostuvat tiedotteen mukaan erityisesti lastensuojelu, lasten ja nuorten tuki sekä digitalisaation ja tekoälyn rooli sosiaalityössä. Suurimmat yksittäiset avustukset, yli puoli miljoonaa euroa, myönnettiin Helsingin yliopiston sijoitettujen lasten seurantamenetelmiä tutkivalle hankkeelle sekä Itä-Suomen yliopiston tutkimukselle lapsiperheiden palvelusiirtymistä.
Muihin rahoitettuihin kokonaisuuksiin kuuluvat muun muassa ikääntyneiden asiakkaiden sairauksien huomioiminen gerontologisessa sosiaalityössä sekä digikuilujen kohtaaminen aikuissosiaalityössä. Myös kouluakäymättömyyteen puuttumista ja rikoserityistä lastensuojelua tutkivat hankkeet saivat tukea.
Ministeriön mukaan päätöksenteossa on painotettu hankkeita, jotka tukevat sosiaalihuollon tutkimusperusteisuutta ja väestön hyvinvointia. Tutkimusrahoitusta saivat Helsingin, Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen lisäksi Laurea ammattikorkeakoulu sekä Päijät-Hämeen hyvinvointialue.