Politiikka

Sodankylän johto evästi pääministeriä kaivosasioissa

Sodankylän kunnan johto on tavannut pääministeri Petteri Orpon keskustellakseen kaivostoiminnan vaikutuksista ja paikallisten asukkaiden kuulemisesta. Tiistaina järjestetyssä tapaamisessa kunta esitteli tuoreen kaivoskyselyn tuloksia ja painotti paikallisen äänen merkitystä päätöksenteossa.

Uutismaa·
Sodankylän johto evästi pääministeriä kaivosasioissa
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Sodankylän kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen sekä kunnanhallituksen puheenjohtajisto tapasivat tiistaina eduskunnassa pääministeri Petteri Orpon (kok.) ja valtiosihteeri Mika Nykäsen. Kunnan mukaan tapaamisessa käsiteltiin kaivostoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita sekä paikallisen yhteisön osallistumista päätöksentekoon.

Kunta luovutti pääministerille tuoreen kaivoskyselyn tulokset, jotka heijastavat paikallisten asukkaiden näkemyksiä toimialasta. Kunnanhallituksen puheenjohtaja Veikko Virtanen (kesk.) korosti tiedotteessa, että kuntaa ja kuntalaisia on kuultava ennen merkittäviä päätöksiä, kuten uusien luonnonsuojelualueiden perustamista.

Keskusteluissa painotettiin erityisesti paikallista elinvoimaa ja toiminnan ympäristövaikutuksia. Sodankylän edustajat nostivat esiin tarpeen vastuulliselle kaivostoiminnalle ja sujuvammalle päätöksenteolle, jossa huomioidaan alueelliset erityispiirteet.

Tapaamisen järjestämisessä avusti lappilainen kansanedustaja Heikki Autto (kok.). Tilaisuuteen osallistui myös kunnanhallituksen 2. varapuheenjohtaja Tuula Annala (kok.), joka piti tärkeänä suoraa vuoropuhelua valtionjohdon kanssa valtiopäivien päätteeksi. Kunta sai tapaamisen yhteydessä myös terveiset ympäristöministeri Sari Multalalta (kok.).