SDP arvostelee hallituksen toimintaa Taleban-tapaamisen järjestämisessä
SDP:n kansanedustajat Johan Kvarnström ja Nasima Razmyar arvostelevat hallituksen ulkopoliittista linjaa koskien Afganistania hallitsevan Talebanin tapaamista. Kvarnström pitää ulkoministerin vastausta kansanedustajien kysymykseen riittämättömänä.

Kvarnström ja Razmyar jättivät hallitukselle kirjallisen kysymyksen sen jälkeen, kun kävi ilmi, että Suomi oli mukana vaatimassa EU:n ja Taleban-hallinnon välistä tapaamista. Oppositioedustajien mukaan on kyseenalaista, miksi Suomi on toiminut asiassa aloitteellisesti ja millaisen signaalin se lähettää ihmisoikeustilanteesta.
Kvarnströmin mukaan ulkoministeri Elina Valtosen (kok) antama vastaus ei huomioi riittävästi sitä, miten Taleban voi hyödyntää tapaamista omassa propagandassaan. Edustaja huomauttaa tiedotteessa, että Taleban on itse kuvaillut kohtaamista "historialliseksi", mikä Kvarnströmin mukaan kertoo hallinnon pyrkimyksestä normalisoida asemansa kansainvälisesti.
Ulkoministeri Valtonen on aiemmin puolustanut vuoropuhelun tärkeyttä Afganistanin vaikean humanitaarisen tilanteen vuoksi. Kvarnström kuitenkin korostaa, että Suomen linjan tulisi olla tiukasti sidoksissa Talebanin toimiin, erityisesti naisten ja tyttöjen oikeuksien polkemiseen.
SDP:n edustajat katsovat hallituksen horjuttavan Suomen perinteistä ihmisoikeusperustaista ulkopolitiikkaa osallistumalla tämän kaltaisiin avauksiin. Kvarnströmin mukaan hallituksen vastaus herättää huolta siitä, onko Suomen linja Afganistanin suhteen muuttumassa aiempaa joustavammaksi.