Sastamalan psykiatrian osastotoiminta siirretään Tampereelle lääkäripulan vuoksi
Sastamalan sairaalan psykiatrian vuodeosastotoiminta siirtyy lähikuukausien aikana Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan. Syynä siirrolle on Sastamalaa vaivaava vaikea lääkäripula.

Sastamalan psykiatrian osaston ja viikko-osaston toiminta siirretään Tays Keskussairaalaan osana Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluverkon muutoksia. Muuton taustalla on Sastamalan sairaalan vaikea psykiatripula, jonka vuoksi osastotyöstä vastaavien lääkärien saatavuus on heikentynyt merkittävästi.
Hyvinvointialueen mukaan siirron tavoitteena on turvata potilasturvallisuus ja hoidon jatkuvuus. Keskittämällä vuodeosastotoiminta Tampereelle voidaan varmistaa asiantuntevan henkilöstön riittävyys ja lääkäripalveluiden saatavuus ympäri vuorokauden. Sastamalan nykyisillä osastoilla toiminta on muuttunut haastavaksi resurssivajeen vuoksi.
Pirkanmaan hyvinvointialue toteuttaa siirrot vaiheittain lähikuukausien aikana. Vaikka osastohoito siirtyy Tampereelle, psykiatrian poliklinikkatoiminta ja muut avohoidon palvelut jatkuvat edelleen Sastamalassa paikallisesti potilaiden käytettävissä.
Sairaalahuollon keskittäminen on osa laajempaa valtakunnallista kehitystä, jossa erikoissairaanhoidon osastopalveluita siirretään suurempiin yksiköihin henkilöstöpulan ja kustannuspaineiden vuoksi. Pirkanmaalla vastaavia muutoksia on suunniteltu ja toteutettu myös muiden paikkakuntien osalta.