Sampsa Nissinen Lahden tutkimus- ja innovaatiojohtajaksi
Diplomi-insinööri Sampsa Nissinen on valittu Lahden kaupungin uudeksi tutkimus- ja innovaatiojohtajaksi. Nissinen aloittaa tehtävässä elokuun alussa, ja hän siirtyy kaupungin palvelukseen konsulttiyhtiö Kymi Partnersista.

Lahden kaupunki on valinnut uudeksi tutkimus- ja innovaatiojohtajakseen diplomi-insinööri Sampsa Nissisen. Hän aloittaa uudessa tehtävässään 3. elokuuta 2026. Tehtävässä noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa.
Tutkimus- ja innovaatiojohtajan vastuualueeseen kuuluu Lahden korkeakoulu- ja innovaatiotoiminnan strateginen kehittäminen. Lisäksi johtaja vastaa kaupungin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan (tki) sekä korkeakouluihin liittyvän rahoituksen valmistelusta, kohdentamisesta ja vaikuttavuuden seurannasta.
Nissisellä on pitkä tausta julkishallinnon ja elinkeinoelämän rajapinnasta. Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa teollisuusneuvoksena työ- ja elinkeinoministeriössä sekä yksikön johtajana Business Finlandissa. Lahden kaupungin palvelukseen hän siirtyy Kymi Partnersin seniorikonsultin tehtävästä.
Virka oli avoimessa haussa kesäkuussa, ja hakemuksia saapui yhteensä 36 kappaletta. Hakijoista kahdeksan karsittiin pois kelpoisuusvaatimusten puuttumisen vuoksi. Haastatteluihin kutsuttiin kahdeksan henkilöä, joista kolme valittiin hakuprosessin viimeiseen vaiheeseen.
Lopullinen valinta perustui kaupungin mukaan kokonaisarvioon hakijoiden koulutuksesta, työkokemuksesta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista. Haastatteluryhmä, johon kuuluivat muun muassa elinvoimajohtaja ja elinvoima- ja hyvinvointilautakunnan puheenjohtaja, oli valinnasta yksimielinen. Sampsa Nissinen arvioitiin tehtävään soveltuvimmaksi hakijaksi.