Saarela ja Nykänen pyöräsuunnistuksen sprinttimestareiksi Hyrynsalmella
Ruska Saarela ja Tomi Nykänen voittivat pyöräsuunnistuksen sprinttimatkojen suomenmestaruudet sunnuntaina Hyrynsalmella. Saarela hallitsi naisten kilpailua selvällä erolla, kun taas miesten mestaruuskamppailu ratkesi Nykäsen eduksi 15 sekunnin marginaalilla.

Pyöräsuunnistuksen sunnuntainen SM-sprintti ratkottiin Hyrynsalmen keskustassa ja sen läheisissä metsämaastoissa. Kilpailun reitit sisälsivät sekä teknisiä kortteliosuuksia että nopeampia kangasmetsäpätkiä. Tapahtuma toimi samalla Kainuun pyöräsuunnistusviikon avauksena.
Naisten 10 kilometrin kilpailussa Kokkolan Suunnistajien Ruska Saarela otti mestaruuden yli puolentoista minuutin erolla hopealle sijoittuneeseen Suunta Jyväskylän Siiri Rasimukseen. Pronssia saavutti OK Botnian Antonia Haga. Saarela kertoi kilpailun jälkeen kärsineensä flunssasta valmistautumisjakson aikana, mikä vaikutti hänen odotuksiinsa ennen lähtöä.
Miesten 11,2 kilometrin matkalla mestaruuden vei Lahden Suunnistajien Tomi Nykänen. Hän voitti hopealle ajaneen Asikkalan Raikkaan Samuel Pökälän 15 sekunnin erolla. Kolmanneksi sijoittui Vaasan Suunnistajien Miika Nurmi. Nykäsen mukaan kilpailu oli ennakoitua fyysisempi reitillä olleiden nousujen vuoksi.
Molemmat tuoreet suomenmestarit tähtäävät seuraavaksi elokuun lopulla Ruotsin Morassa käytäviin maailmanmestaruuskilpailuihin. Nykänen saavutti viime vuonna MM-hopeaa yhteislähtökilpailussa ja tavoittelee mitalisijojen uusimista myös tulevissa arvokisoissa. Saarela puolestaan aikoo valmistautua MM-kisoihin kilpailemalla tiiviisti loppukesän aikana.