Rovaniemi suunnittelee kävelykadun hallinnan siirtoa kaupungille
Rovaniemen kaupunki on julkaissut suunnitelman keskustan kävelykadun kehittämisestä ja pyytää siitä nyt asukkaiden mielipiteitä. Suunnitelmassa esitetään merkittävää muutosta alueen hallintoon ja kunnossapitoon. Muutostoimenpiteet on jaksotettu usealle vuodelle.

Rovaniemen kaupunki on laatinut suunnitelman keskustan kävelykadun kehittämiseksi. Suunnitelma on jaettu lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin tavoitteisiin. Keskeisimpänä muutoksena kaupunki esittää hallinta- ja kunnossapitosopimuksen irtisanomista Rovaniemen markkinakiinteistöjen kanssa.
Sopimuksen päättyminen huhtikuuhun 2027 mennessä siirtäisi alueen hallinnan, vuokrauksen ja tapahtumajärjestelyt suoraan kaupungin vastuulle. Kaupungin mukaan tavoitteena on selkeyttää alueen johtamista ja kehittämistä.
Lyhyellä aikavälillä alueelle on tarkoitus lisätä runkolukittavia pyörätelineitä jo kuluvan vuoden aikana. Seuraavan viiden vuoden tavoitteisiin kuuluvat tapahtumien ja toritoiminnan monipuolistaminen, istutusten lisääminen sekä valaistuksen ja kalusteiden uudistaminen. Pitkän aikavälin tavoitteena on kunnallistekniikan uusiminen, mikä mahdollistaisi suuremmat puut ja istutusalueet.
Suunnitelman toteutuminen riippuu vuosittaisista määrärahapäätöksistä. Kaupunki huomauttaa, ettei kaikkien suunniteltujen toimenpiteiden toteutuminen ole vielä varmaa. Lopullinen toteuttamissuunnitelma on tarkoitus käsitellä elinvoimalautakunnassa ja teknisessä lautakunnassa syksyllä 2026.
Kuntalaiset ja muut osalliset voivat antaa lausuntoja suunnitelmasta 9. elokuuta saakka kaupungin verkkosivuilla. Suunnitelmaa on tarkoitus tarkentaa saatujen palautteiden perusteella. Kaupungin mukaan valmistelussa on jo hyödynnetty aiemmissa kyselyissä kerättyjä asukasmielipiteitä sekä yrittäjille suunnattua tilaisuutta.