Teknologia

Robottibussi siirtyy autonomiseen ajoon Tampereella

Tampereen Hervantajärvellä aloittaa toimintansa täysin ilman kuljettajaa liikkuva robottibussi osana normaalia joukkoliikennettä. Linjalla 301 kulkeva ajoneuvo toimii syöttöyhteydenä raitiovaunuliikenteelle.

Uutismaa··Tampere
Robottibussi siirtyy autonomiseen ajoon Tampereella
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse on siirtynyt käyttämään robottibussia täysin ilman kuljettajaa linjalla 301. Bussi on toiminut marraskuusta saakka turvakuljettajan valvonnassa, mutta testitulosten ja kertyneen kokemuksen perusteella palvelua jatketaan nyt autonomisesti. Robottibussi toimii syöttöliikenteenä ratikkalinjalle 3 ja se liikkuu muiden ajoneuvojen joukossa Hervantajärvellä.

Turvallisuuden varmistamiseksi bussin toimintaa valvotaan jatkuvasti etänä valvomosta käsin. Ajoneuvo liikkuu ennalta määritetyllä reitillä alhaisella nopeudella ja havainnoi ympäristöään useiden sensorien avulla. Järjestelmä on ohjelmoitu pysäyttämään bussi automaattisesti, mikäli se havaitsee reitillään esteitä tai poikkeavia tilanteita.

Matkustajille suurin muutos perinteiseen bussimatkaan verrattuna on turvavöiden pakollinen käyttö. Matkustajien on istuttava paikoillaan koko matkan ajan, ja bussiin mahtuu kerrallaan enintään 12 henkilöä. Matkustamossa on ohjeet poikkeustilanteiden varalle, ja matkustajat voivat ottaa yhteyttä etävalvomoon hätäpuhelujärjestelmän kautta.

Vaikka bussi liikkuu itsenäisesti, se on osa Nyssen normaalia joukkoliikennejärjestelmää. Matkustajien on leimattava matkalippunsa autoon noustessa, ja bussin aikataulut löytyvät reittioppaasta. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat Tampereen kaupunki ja Remoted Oy, joka vastaa ajoneuvon etävalvonnasta ja teknisestä toteutuksesta.