Reserviupseerikurssi harjoittelee taisteluammuntoja laajassa kokoonpanossa
Reserviupseerikurssi 268 osallistuu parhaillaan laajaan ampuma- ja taisteluharjoitukseen (ATAH). Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 870 henkilöä, ja siinä keskitytään johtajakoulutukseen sekä aselajien yhteistoimintaan.

Harjoituksen keskiössä on johtajien toimeenpanokyvyn kehittäminen ja eri aselajien välisen yhteistoiminnan syventäminen. Upseerioppilaat harjoittelevat omien koulutushaarojensa mukaisia puolustus-, hyökkäys- ja tukemisammuntoja. Harjoituksen johtaja, everstiluutnantti Tino Savolainen, kertoo tiedotteessa, että vaatimustaso nousee kurssin puolivälin ylityttyä.
Savolaisen mukaan kovilla ampumatarvikkeilla toteutettavat taisteluammunnat on suunniteltu haastamaan johtajia, mutta ne tarjoavat samalla tärkeän oppimisympäristön. Harjoituksessa simuloidaan todellisia taistelutilanteita, joissa johtajien on kyettävä hallitsemaan joukkojaan paineen alaisena.
Kaikkiaan harjoitukseen osallistuu noin 870 henkilöä. Suurin ryhmä ovat varusmiehet, joita on mukana noin 600. Heidän lisäkseen harjoituksessa on mukana noin 130 reserviläistä sekä Puolustusvoimien kantahenkilökuntaa.
Reserviupseerikoulu Haminassa vastaa kurssin ja siihen liittyvän harjoituksen järjestelyistä. Harjoituskokonaisuus on osa puolivuotista reserviupseerikurssia, joka valmentaa varusmiehiä toimimaan ryhmän- ja joukkueenjohtajina poikkeusoloissa.