Prosenttiperiaate nähdään kuntien keinona lisätä alueiden vetovoimaa
Kuntia kannustetaan hyödyntämään julkisen taiteen prosenttiperiaatetta rakennushankkeissaan. Tiedotteen mukaan malli parantaa ympäristön laatua ja asukkaiden hyvinvointia samalla, kun se selkeyttää taidehankintojen rahoitusta.

Prosenttiperiaatteella tarkoitetaan toimintamallia, jossa noin yksi prosentti rakennushankkeen määrärahasta käytetään taiteeseen. Menetelmää käytetään tyypillisesti julkisissa rakennuskohteissa, kuten kouluissa, sairaaloissa ja kirjastoissa.
Tiedotteen mukaan julkinen taide vaikuttaa asukkaiden arkiympäristön kokemiseen ja arvostukseen. Valtakunnalliseen tutkimukseen viitaten tiedotteessa todetaan, että 77 prosenttia suomalaisista haluaisi taideteoksia omaan ympäristöönsä. Saman verran vastaajia katsoo taiteen parantavan ympäristön viihtyisyyttä ja turvallisuutta.
Malli nähdään keinona vahvistaa kuntien vetovoimaa ja elinvoimaa pitkällä aikavälillä. Taiteen kerrotaan vaikuttavan myönteisesti kiinteistöjen arvoon ja kysyntään, ja se on vakiintunut osaksi kaupunki- ja aluesuunnittelua sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Tiedotteessa korostetaan, että prosenttiperiaate on tarkoituksenmukainen myös taloudellisesti haastavina aikoina. Mallin etuina pidetään ennakoitavuutta ja selkeyttä, kun taidehankintojen rahoitus kohdennetaan osaksi investointikustannuksia jo suunnitteluvaiheessa.
Taiteen merkitys korostuu erityisesti hoivaympäristöissä. Tiedotteen mukaan 79 prosenttia suomalaisista toivoo taidetta sairaaloihin ja muihin hoitolaitoksiin, joissa sillä katsotaan olevan myönteisiä terveys- ja hyvinvointivaikutuksia.