Muut
Pohjois-Savon hyvinvointialue aloittaa Pride-liputukset vuonna 2026
Pohjois-Savon hyvinvointialue osallistuu Pride-kampanjaan vuonna 2026 liputtamalla ensimmäistä kertaa Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa. Koulutusta ja viestintää sisältävä osallistuminen on osa hyvinvointialueen lakisääteistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä.

Pohjois-Savon hyvinvointialue toteuttaa ensimmäisen Pride-liputuksensa kesällä 2026. Liput nostetaan salkoon Kuopiossa KYS Puijon sairaalan kampuksella ja Iisalmessa Kampus Pulssilla 21.–23. elokuuta. Varkaudessa sijaitsevassa Aalto-hyvinvointikeskuksessa liputetaan puolestaan Varkaus Pride -tapahtuman aikaan 30. heinäkuuta alkaen.
Liputuksen lisäksi hyvinvointialueen Pride-osallistumiseen kuuluu sateenkaariteemojen käsittelyä asukasviestinnässä sekä henkilöstölle suunnattua koulutusta. Koulutus keskittyy seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Organisaation sateenkaariverkostolla on myös edustus Kuopio Priden päätapahtumassa elokuussa 2026.
Osallistumisen taustalla on hyvinvointialueen sateenkaariverkosto, joka aloitti toimintansa syksyllä 2025. Verkoston tavoitteena on lisätä henkilöstön osaamista moninaisuudesta ja tukea potilaiden yhdenvertaista kohtaamista. Verkostoon kuuluu tällä hetkellä noin 30 työntekijää eri puolilta organisaatiota.
Hyvinvointialueen edustaja Olga Roitto kertoo tiedotteessa, että Pride-osallistuminen on tapa viestiä sitoutumisesta yhdenvertaisuuden edistämiseen. Hänen mukaansa tavoitteena on vahvistaa viestiä siitä, että palvelut on tarkoitettu kaikille alueen asukkaille.
Hanke on osa laajempaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä. Hyvinvointialueella on parhaillaan valmisteilla yhdenvertaisuuslakiin perustuva suunnitelma, jonka tarkoituksena on varmistaa asiakkaiden ja henkilöstön tasapuolinen kohtelu sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluissa.