Pohjois-Karjalan uusi mielenterveysyksikkö tavoitti yli tuhat asiakasta painopisteenä nuoret
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen uusi lasten ja nuorten Mieli-yksikkö on tavoittanut jo yli 1 200 asiakasta toimintansa alkuvaiheessa. Vuoden 2025 alussa perustettu yksikkö vastaa alueen tarpeeseen täydentämällä perustason mielenterveyspalveluita.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen uusi mielenterveysyksikkö on saanut alkuvuoden aikana huomattavan määrän asiakkaita. Tiedotteen mukaan palveluiden piirissä on ollut jo 1 210 henkilöä, mikä osoittaa palvelun tarpeellisuuden alueella.
Mieli-yksikkö aloitti toimintansa tammikuussa 2025. Se on perustason yksikkö, joka tarjoaa kiireetöntä tukea lapsille, nuorille ja perheille raskausajasta aina 18 ikävuoteen saakka. Yksikkö on perustettu täyttämään aukkoja perustason hoidossa ja yhtenäistämään hoitopolkuja.
Yksikön tehtävänä on tarjota apua tilanteissa, joissa neuvolan tai kouluterveydenhuollon tuki ei ole riittävää, mutta vaiva ei vaadi erikoissairaanhoitoa. Tyypillisiä hoidon syitä ovat esimerkiksi ahdistus, mielialan lasku ja koulupoissaolot.
Henkilöstö koostuu sairaanhoitajista, terveydenhoitajista, toimintaterapeuteista ja psykologeista. Palveluun kuuluu hoidon tarpeen arviointia ja määräaikaisia hoitojaksoja lievissä ja keskivaikeissa häiriöissä. Yksikkö toimii pääsääntöisesti arkipäivisin, eikä sillä ole päivystystoimintaa.
Toiminnan arvioidaan vakiintuvan vuosien 2026–2027 aikana osana hyvinvointialueen laajempaa kehittämistyötä. Kehitystyöhön on saatu tukea muun muassa Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiöltä sekä Euroopan unionin rahoittamalta HyKe-hankkeelta.