Politiikka

Pääministeri Orpo matkustaa Puolaan keskustelemaan Ukrainan tuesta

Pääministeri Petteri Orpo matkustaa Puolan Gdańskiin osallistuakseen Ukrainan jälleenrakennuskonferenssiin ja EU:n itäisten jäsenmaiden huippukokoukseen. Vierailun keskiössä ovat Ukrainan tukeminen ja Euroopan itäisen ulkorajan turvallisuuden vahvistaminen.

Uutismaa··Pääkaupunkiseutu
Pääministeri Orpo matkustaa Puolaan keskustelemaan Ukrainan tuesta
AI:n tekemä kuvituskuva

Pääministeri Petteri Orpo (kok) osallistuu tiistaina 25. kesäkuuta Puolan Gdańskissa järjestettävään Ukrainan jälleenrakennuskonferenssiin. Kokouksen tavoitteena on koordinoida ja vahvistaa kansainvälistä tukea maalle. Orpon mukaan Suomi ja Ukraina ovat tehneet pitkään yhteistyötä muun muassa puolustuksen, koulutuksen, energian ja ympäristön aloilla.

Valtioneuvoston mukaan jälleenrakennus tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Gdańskin konferenssiin osallistuu yli kymmenen suomalaista yritystä tai elinkeinoelämän edustajaa. Pääministeri totesi tiedotteessa, että yhteistyö on samalla tapa tukea Ukrainan polkua kohti Euroopan unionin jäsenyyttä.

Saman päivän aikana Orpo osallistuu myös EU:n itäisten reunavaltioiden Eastern Flank -huippukokoukseen. Kyseessä on toinen kerta, kun ryhmä kokoontuu. Kokouksen asialistalla on Euroopan turvallisuuden ja puolustusvalmiuden tehostaminen erityisesti itärajan läheisyydessä.

Orpo korosti tiedotteessa, että itäisen sivustan valtioiden välinen yhteistyö on tiivistynyt. Esimerkkinä tästä hän mainitsi Eastern Flank Watch -hankkeen, jonka tarkoituksena on vahvistaa koko Euroopan puolustusta. Pääministerin mukaan viimeaikaiset havainnot lennokeista korostavat tarvetta nopeuttaa turvallisuusrakenteiden vahvistamista.

Konferenssi on järjestyksessään viides Ukrainan jälleenrakentamista käsittelevä kansainvälinen kokous. Eastern Flank -huippukokous puolestaan sai alkunsa Helsingissä joulukuussa 2025. Molemmat tapaamiset kokoavat yhteen valtiojohtoa, kansainvälisiä järjestöjä ja rahoituslaitoksia.