Oulun Hammaslääkärikeskus on toiminut 40 vuotta samalla paikkakunnalla
Oulun Hammaslääkärikeskus täyttää tänä vuonna 40 vuotta. PlusTerveys-ketjuun kuuluva asema kertoo hammaslääketieteen digitalisoituneen voimakkaasti kymmenien toimintavuosien aikana, vaikka hoidon perusperiaatteet ovat säilyneet ennallaan.

Oulun Hammaslääkärikeskus on toiminut kaupungissa 1980-luvulta lähtien. Hammaslääkäri Pasi Vuorenmaan mukaan toiminnan keskiössä ovat olleet pitkät hoitosuhteet, jotka ovat jatkuneet usein vuosikymmenten ajan. Yhtiön mukaan henkilöstön pysyvyys on mahdollistanut luottamukseen perustuvan hoidon.
Hammashoito on kokenut merkittäviä teknologisia muutoksia neljänkymmenen vuoden aikana. Tiedotteen mukaan digitalisaatio on tuonut vastaanotoille muun muassa 3D-skannauksen, tietokoneavusteisen hoitosuunnittelun ja digitaalisen kuvantamisen. Vuorenmaa toteaa, että esimerkiksi keraamisten täytteiden suunnittelu ja oikomishoidon tulosten ennakointi tehdään nykyisin digitaalisesti.
Teknisestä kehityksestä huolimatta työn ydin on pysynyt potilaskohtaamisissa. Asemavastaava Jaana Kurki kertoo, että vastaanotolla kiinnitetään erityistä huomiota myös pelkopotilaiden kohtaamiseen. Kurjen mukaan matalahierarkinen työilmasto ja tiimityö heijastuvat suoraan asiakaskokemukseen.
Juhlavuoden yhteydessä hammaslääkärikeskus muistuttaa ennaltaehkäisevän hoidon merkityksestä. Vuorenmaan mukaan säännöllinen kotihoito ja tarkastukset ovat keskeisiä suun sairauksien välttämisessä ja hoitokustannusten hallinnassa. Yhtiö korostaa, että monia suun ongelmia, kuten ientulehdusta, tulisi seurata säännöllisesti, sillä ne voivat olla yhteydessä myös yleissairauksiin.