Politiikka

Oppositio arvostelee hallitusta neuvotteluista Talebanin kanssa

Oppositiopuolueiden kansanedustajat vaativat pääministeri Petteri Orpolta selvitystä Suomen osallistumisesta neuvotteluihin Afganistania hallitsevan Taleban-järjestön kanssa. Tiedot tapaamisesta tulivat julki sisäministeri Mari Rantasen sosiaalisen median päivityksen kautta.

Uutismaa·
Oppositio arvostelee hallitusta neuvotteluista Talebanin kanssa
Kuva: STT Info – Uusimmat tiedotteet

Ulkoministeriön virkamiesten kerrotaan osallistuneen keskiviikkona Euroopan unionin ja Talebanin välisiin neuvotteluihin Katarin Dohassa. Sisäministeri Mari Rantanen (ps.) vahvisti Suomen osallistumisen viestipalvelu X:ssä torstaina.

Oppositiopuolueiden edustajat Tytti Tuppurainen (sd.) ja Veronika Honkasalo (vas.) arvostelevat hallituksen toimintaa ja kysyvät pääministeri Petteri Orpon (kok.) kantaa asiaan. Ulkoasiainvaliokunnan jäsenet huomauttavat yhteisessä tiedotteessaan, että kyseessä on neuvottelu terroristiseksi luokitellun järjestön kanssa.

Tuppurainen ja Honkasalo tiedustelevat, onko pääministeri tietoinen virkamiesten osallistumisesta ja mikä on Suomen virallinen linja suhteessa Afganistanin nykyhallintoon. Edustajat pitävät tilannetta ongelmallisena Suomen ulkopolitiikan kannalta.

Keskustelu neuvotteluista on liittynyt erityisesti maahanmuuttoon ja Afganistaniin kohdistuviin palautuksiin. Hallitus on aiemmin ilmaissut tavoitteekseen tehostaa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautuksia myös haastaviin kohdemaihin.

Pääministeri Orpo tai ulkoministeriö eivät ole vielä antaneet virallista vastausta opposition esittämään kritiikkiin. Diplomaattisissa yhteyksissä EU on yleensä perustellut keskusteluja Talebanin kanssa humanitaarisilla tarpeilla ja turvallisuuskysymyksillä.