Neljännes kotitalouksista ajoittaa sähkönkäyttöään hinnan mukaan
Noin 25 prosenttia suomalaisista kotitalouksista ajoittaa sähkönkulutustaan halpojen tuntien perusteella. Energiateollisuus ry:n teettämä tutkimus osoittaa kulutuksen ohjaamisen lisääntyneen, vaikka samalla osa kuluttajista on menettänyt kiinnostuksensa asiaan.

Energiateollisuus ry:n teettämän Sähkömarkkinat 2026 -tutkimuksen mukaan jopa neljännes suomalaisista kotitalouksista ajoittaa sähkönkäyttöään vuorokauden edullisimmille tunneille. Kulutuksen ajoittaminen on kasvanut merkittävästi aiempiin vuosiin verrattuna.
Tutkimuksesta selviää kuitenkin myös vastakkainen kehityssuunta. Vaikka aktiivisten sähkönkäyttäjien määrä on kasvanut, samanaikaisesti entistä useampi vastaaja ilmoittaa, ettei sähkönkäytön ohjaaminen kiinnosta heitä lainkaan.
Sähkönkäytön aktiivinen seuranta ja ajoittaminen kytkeytyvät usein pörssisähkösopimusten yleistymiseen. Tiedotteen mukaan taloudellinen säästö on ensisijainen syy sille, miksi kotitaloudet siirtävät muun muassa kodinkoneiden käyttöä tai sähköautojen latausta edullisemman sähkön aikaan.
Energiateollisuus ry on toimialajärjestö, joka edustaa sähköä jäsenyritysten tuottamia, hankkimia, siirtäviä ja myyviä yrityksiä Suomessa. Järjestö tilaa säännöllisesti tutkimuksia selvittääkseen kuluttajien suhtautumista sähkömarkkinoiden muutoksiin.
Tutkimustulokset heijastavat laajempaa muutosta suomalaisessa energiakulttuurissa, jossa hintojen vaihtelu ohjaa kulutustottumuksia. Sähkön hinnan vaihtelusta on tullut pysyvämpi osa kotitalouksien taloudenhallintaa viime vuosien energiakriisin jälkeen.