Mansikan pääsatokausi käynnistyy Pohjois-Karjalassa
Mansikan pääsatokausi on käynnistymässä Pohjois-Karjalassa. Alueen eteläosissa marjoja on poimittu kesäkuun puolivälistä alkaen, ja nyt satoa alkaa tulla runsaammin myös säilöntää varten.

Mansikan kypsyminen on tänä vuonna ollut tavanomaista aikaisempaa. Pohjois-Karjalan eteläosissa avomaan poiminta käynnistyi jo kesäkuun puolivälissä. Samalla aikataululla satoa on saatu myös kasvutunneleista.
Tämänvuotinen kasvukausi muistuttaa ajoitukseltaan toissavuoden tilannetta. Viime vuosina mansikan kypsymisajankohdat ovat vaihdelleet merkittävästi, mutta tänä vuonna sääolosuhteet ovat suosineet varhaista satoa.
Pääsatokauden alkaminen tarkoittaa myös säilöntäkauden käynnistymistä. Paikallisten viljelijöiden mukaan marjaa on nyt saatavilla suurempia määriä, mikä mahdollistaa talvivarastojen täydentämisen.
Vaikka poiminta on jo täydessä vauhdissa maakunnan eteläosissa, satokausi etenee ja painottuu eri tahtiin Pohjois-Karjalan eri alueilla. Pääsatokausi kestää yleensä muutamia viikkoja riippuen lämpötiloista ja sademääristä.