Talous

Mansikan pääsatokausi alkoi Etelä-Suomessa

Kotimaisten mansikoiden pääsatokausi on alkanut Etelä-Suomessa suotuisan alkukesän jälkeen. Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto tiedottaa, että satohuippu Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla on tänä vuonna nopea.

Uutismaa··Turku
Mansikan pääsatokausi alkoi Etelä-Suomessa
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Meneillään olevat lämpimät säät ovat nopeuttaneet mansikan kypsymistä niin, että Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla on siirrytty pääsatokauteen. Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liiton mukaan alkukesän olosuhteet ovat olleet suotuisat riittävän lämmön ja sateen ansiosta.

Paimiolainen mansikanviljelijä Aarni Alanne arvioi tiedotteessa, että tämän vuoden satohuippu jää lyhyeksi. Hänen mukaansa Etelä-Suomen suurimmat sadot on poimittu pelloilta heinäkuun alkuun mennessä. Vaikka syöntimarjaa riittää myöhemmäksi, on paras aika säilöntään juuri nyt.

Tiedotteen mukaan ensi viikolla eli viikolla 27 vietetään perinteistä mansikkaviikkoa. Poiminnassa on parhaillaan useita eri pääsatokauden lajikkeita. Viljelijät suosittelevat säilöjiä hyödyntämään nykyisen ajankohdan, jolloin tarjonta on suurimmillaan.

Kuluttajia ohjeistetaan etsimään lähimmät suoramyynti- ja itsepoimintatilat Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liiton karttapalvelusta. Liiton mukaan kotimaisten marjojen etuina ovat puhtaus ja terveysvaikutukset. Alan toimijat kannustavat kuluttajia lisäämään marjoja osaksi päivittäistä ruokavaliotaan.