Lappeenrantalaiset suosivat nykyisiä koulujen loma-aikoja
Lappeenrannan kaupungin kyselyyn vastanneet oppilaat ja koulujen henkilöstö suhtautuvat varauksella opetus- ja kulttuuriministeriön kaavailemaan koulujen loma-aikojen muutokseen. Erityisesti kesäloman siirtäminen myöhemmäksi ja uusi pakollinen kevätloma jakavat mielipiteitä.

Lappeenrannan kaupunki on toteuttanut kyselyn, jolla selvitettiin asukkaiden ja henkilöstön näkemyksiä opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelemaan ehdotukseen koulujen loma-aikojen muuttamisesta. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 502 henkilöä. Tulokset osoittavat, että merkittävä osa koulujen arkeen suoraan osallistuvista ryhmistä suosii nykyistä loma-aikataulua.
Ministeriön valmistelema malli sisältäisi uuden pakollisen kevätloman huhtikuun lopussa, mikä siirtäisi kesäloman alkamisen kesäkuun puoliväliin ja päättymisen elokuun puoliväliin tai myöhemmäksi. Lappeenrannan kaupungin mukaan ehdotuksen toteutuminen vaatisi luopumista joistakin nykyisistä lomista, kuten osasta syyslomaa, joululomaa tai hiihtolomaa, jotta lukuvuoden työpäivien määrä pysyisi ennallaan.
Kyselyn mukaan kesäloman alkamisen siirtämistä myöhemmäksi kannattivat vähiten perusopetuksen oppilaat, henkilöstö, rehtorit sekä lukion opiskelijat. Näissä ryhmissä kannatus jäi alle 20 prosenttiin. Eniten kannatusta myöhäisemmälle ajankohdalle löytyi varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten huoltajilta ja henkilöstöltä, joista yli 45 prosenttia tuki ehdotusta.
Nykyinen kesäloman pituus sai vahvaa tukea lähes kaikissa vastaajaryhmissä. Erityisesti perusopetuksen oppilaat ja henkilöstö sekä lukio-opiskelijat (lähes 90 %) halusivat säilyttää loman nykyisellään. Myös kaupungin nykyisiin syys-, joulu- ja hiihtolomiin oltiin vastausten perusteella laajasti tyytyväisiä.
Lappeenrannan kaupunki hyödyntää kyselyn tuloksia lausunnossaan, joka annetaan ministeriölle heinäkuun alkuun 2026 mennessä. Hyvinvointi- ja sivistyspalveluiden toimialajohtaja Juhani Junnilaisen mukaan tavoitteena on huomioida lasten, huoltajien ja henkilöstön näkemykset päätöksenteossa. Kyseessä on tässä vaiheessa vasta keskustelunpohjaksi tehty ehdotus, eikä lainsäädäntöä ole vielä muutettu.