Lakiuudistus palauttaa Kangaslammin myymälän itsepalveluajat
Kangaslammin Sale-myymälä palaa hybriditoimintamalliin tammikuussa 2027. Muutos on mahdollinen eduskunnan hyväksymän uuden alkoholilain myötä, joka sallii kaupan itsepalvelun myös niissä kohteissa, joissa myydään alkoholia palveluaikoina.

Kangaslammin Salen hybriditoiminta keskeytyi toukokuussa 2026 aluehallintoviraston päätöksen vuoksi. Virasto katsoi tuolloin, ettei kaupassa voinut olla itsepalvelumahdollisuutta, mikäli liikkeessä myytiin alkoholia henkilökunnan läsnä ollessa. Kielto oli voimassa, vaikka alkoholituotteet oli lukittu itsepalveluaikojen ajaksi.
Eduskunnan kesäkuussa hyväksymä uusi alkoholilaki muuttaa tilanteen ja sallii hybridimyymälöiden toiminnan jatkossa. Lakiin sisältyy kuuden kuukauden siirtymäaika, minkä vuoksi Kangaslammin myymälä palaa laajennettuihin aukioloaikoihin tammikuussa 2027.
Osuuskauppa PeeÄssän mukaan hybridimalli on keskeinen osa strategiatyötä, jolla pyritään turvaamaan kauppapalveluiden säilyminen harvaanasutuilla alueilla. Kenttäpäällikkö Jetta Pöyhösen mukaan tavoitteena on tarjota palveluita kannattavasti myös pienemmissä kylissä.
Vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen arvioi tiedotteessa, että lakiuudistus on merkittävä koko päivittäistavarakaupan alalle. Hänen mukaansa uusi sääntely helpottaa kauppojen tulevaisuuden suunnittelua maaseudulla valtakunnallisesti.