Kysely: Valtaosa sodankyläläisistä kannattaa kaivoshankkeita
Sodankylän kunnan teettämän kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia kunnan asukkaista kannattaa kaivoshankkeita. Vaikka suhtautuminen on myönteistä, asukkaat odottavat hankkeilta tarkkaa harkintaa ja tiukkoja ympäristöehtoja.

Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 591 yli 15-vuotiasta sodankyläläistä huhti-toukokuun aikana. Tulosten mukaan 84 prosenttia vastaajista katsoo, että kunnan tulisi edistää kaivoshankkeita joko tapauskohtaisesti tai yleisesti. Enemmistö eli 51 prosenttia vastaajista painotti nimenomaan tapauskohtaista harkintaa, kun taas kolmannes kannatti kaikkien hankkeiden edistämistä.
Kyselyssä selvitettiin myös asukkaiden suhtautumista alueen tunnetuimpiin kaivoshankkeisiin. Ikkari-hankkeella on 73 prosentin kannatus niiden keskuudessa, jotka tuntevat hankkeen. Kevitsan kaivosta kannattaa 69 prosenttia ja Sakatin hanketta 63 prosenttia tunnistajista. Malminetsintään suhtautuu myönteisesti 64 prosenttia vastaajista.
Vaikka suhtautuminen on pääosin myönteistä, monien asukkaiden hyväksyntä on ehdollista. Tiedotteen mukaan myös osa neutraalisti tai kielteisesti suhtautuvista olisi valmis hyväksymään hankkeet, mikäli viranomaisluvat ja ehdot ovat riittävän tiukkoja. Kaivostoiminnan hyväksyttävyyden kerrotaan rakentuvan tarkalle valvonnalle ja paikallisten hyötyjen varmistamiselle.
Asukkaat näkevät kaivostoiminnassa merkittäviä taloudellisia etuja. Myönteisiä vaikutuksia odotetaan erityisesti työllisyyteen, kunnan talouteen, yritystoimintaan ja paikallisiin palveluihin. Samaan aikaan vastaajien keskuudessa nousi esiin huoli toiminnan ympäristövaikutuksista. Keskeisimmiksi huolenaiheiksi nimettiin vesistöjen ja veden laadun säilyminen, luontoarvot, porotalous sekä ulkoilumahdollisuudet.