Yritykset

Kysely: Suomalaisjohtajat odottavat tekoälyn lisäävän työntekijöiden määrää

Suomalaiset yritysjohtajat uskovat tekoälyn lisäävän henkilöstön tarvetta, vaikka samalla pelko työtehtävien katoamisesta on laajaa. Azetsin toteuttaman yritysbarometrin mukaan 39 prosenttia suomalaisvastaajista odottaa henkilöstömäärän kasvua tekoälyn myötä.

Uutismaa·
Kysely: Suomalaisjohtajat odottavat tekoälyn lisäävän työntekijöiden määrää
Kuva: ePressi – Kaikki tiedotteet

Azetsin tuoreen yritysbarometrin mukaan 39 prosenttia suomalaisyritysten päättäjistä odottaa henkilöstömääränsä kasvavan tekoälyn hyödyntämisen seurauksena. Samaan aikaan 32 prosenttia uskoo määrän pysyvän ennallaan ja 24 prosenttia ennakoi sen laskevan.

Vaikka moni suomalaisjohtaja uskoo oman yrityksensä kasvuun, huoli yleisestä työpaikkojen katoamisesta on silti korkealla tasolla. Kyselyn mukaan 62 prosenttia suomalaisvastaajista uskoo tekoälyn tekevän osan nykyisistä työtehtävistä tarpeettomiksi viiden vuoden kuluessa. Samansuuntaisia näkemyksiä on myös muissa tutkimukseen osallistuneissa maissa.

Azetsin Suomen toimitusjohtaja Ulla Nikkanen toteaa tiedotteessa, että tekoäly nähdään nyt pikemminkin kasvun välineenä kuin uhkana. Hänen mukaansa teknologia muuttaa työnkuvia ja avaa uusia mahdollisuuksia enemmän kuin se suoraan supistaa henkilöstön määrää. Suomalaisyrityksissä arvioidaan myös henkilöstön osaamistaso hieman kansainvälistä keskiarvoa korkeammaksi.

Tekoälyn käyttö painottuu suomalaisyrityksissä tällä hetkellä arkisiin tehtäviin, kuten sisällöntuotantoon, viestintään ja tiedonhakuun. Strateginen hyödyntäminen päätöksenteon tukena tai liiketoiminnan kehittämisessä on toistaiseksi harvinaisempaa. Vastaajista 59 prosenttia arvioi, että tekoälyn nykyisiä liiketoimintahyötyjä saatetaan tällä hetkellä korostaa liikaa.

Azets-yritysbarometriin vastasi loppukeväällä 1 576 yritysjohtajaa kuudesta eri maasta. Suomesta kyselyyn osallistui 234 vastaajaa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Reputation Leaders -tutkimusyhtiön kanssa.