Kuusamon kaivoshankkeen ympäristöarvioinnista annettiin viranomaislausunto
Lupa- ja valvontavirasto on antanut lausuntonsa Kuusamon kulta- ja kobolttikaivoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Viranomaisen mukaan ohjelma on pääosin riittävä, mutta vaatii täydennyksiä erityisesti vesistövaikutusten osalta.

Lupa- ja valvontavirasto on antanut lausuntonsa arviointiohjelmasta, joka koskee Kuusamon koillispuolelle suunniteltua kaivoshanketta. Hankkeesta vastaa Latitude 66 Cobalt Oy. Viranomainen arvioi tiedotteessaan, että esitetty YVA-ohjelma on riittävä ja täyttää lainsäädännön vaatimukset, kunhan viranomaisen esittämät täydennykset huomioidaan jatkotyössä.
Viranomainen korostaa lausunnossaan tarvetta selvittää hankkeen vaikutukset alueen vesistöihin, luontoarvoihin ja porotalouteen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä jätevesien hallintaan ja mahdollisiin päästöihin Oulangan kansallispuiston läheisyydessä. Myös hankkeen yhteisvaikutukset muiden alueen maankäyttömuotojen kanssa on arvioitava tarkasti.
Kaivoshankkeen on tarkoitus hyödyntää alueen kulta- ja kobolttiesiintymiä. Koboltti on listattu Euroopan unionin kriittiseksi raaka-aineeksi, jota käytetään muun muassa akkuteknologiassa. Hankkeen eteneminen edellyttää varsinaisen ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA-selostus) valmistumista ja myöhemmin haettavia ympäristö- ja vesitalouslupia.
Seuraavaksi hankkeessa siirrytään varsinaiseen vaikutusten arviointivaiheeseen, jossa tutkitaan teknisten suunnitelmien vaikutuksia ympäristöön ja ihmisiin. Yhtiön on määrä toimittaa varsinainen YVA-selostus viranomaisille arviointiohjelman ja siitä annettujen lausuntojen pohjalta. Arviointimenettelyn tavoitteena on varmistaa, että päätöksenteossa on käytettävissä riittävät tiedot hankkeen seurauksista.