Politiikka

Kansanedustaja esittää lapsilisän maksamista 18-vuotiaaksi asti

Kansanedustaja Pia Lohikoski (vas) on jättänyt lakialoitteen lapsilisän maksuajan pidentämisestä. Aloitteessa esitetään, että lapsilisää maksettaisiin nykyisen 17 vuoden sijaan siihen saakka, kunnes nuori täyttää 18 vuotta.

Uutismaa·
Kansanedustaja esittää lapsilisän maksamista 18-vuotiaaksi asti
Kuva: STT Info – Uusimmat tiedotteet

Lohikosken mukaan nykyinen lainsäädäntö on ristiriidassa oppivelvollisuuden pidentämisen kanssa. Vuonna 2021 voimaan tullut uudistus nosti oppivelvollisuusiän 18 vuoteen, mutta lapsilisän maksu lakkaa edelleen kuukauden lopussa, kun nuori täyttää 17 vuotta. Tämä jättää kansanedustajan mukaan vuoden mittaisen aukon perheiden tukeen.

Tiedotteessa todetaan, että täysi-ikäisyyttä lähestyvien nuorten menot tyypillisesti kasvavat, mutta yhteiskunnan tuki vähenee. Lohikoski katsoo, että nykyinen järjestelmä saattaa johtaa nuorten taloudelliseen epävarmuuteen ja jopa velkaantumiseen ennen itsenäistymistä. Lakialoite pyrkii korjaamaan tämän epäkohdan yhdenmukaistamalla tuen ja velvollisuudet.

Esityksessä korostetaan, että lapsilisä on perustuslaillista suojaa nauttiva etuus, jonka tarkoituksena on tasata lapsista aiheutuvia kustannuksia. Kansanedustajan mukaan on perusteltua, että tuki jatkuu koko sen ajan, jonka nuori on huoltajiensa elatusvastuulla ja oppivelvollisuuden piirissä.

Vasemmistoliitto on aiemminkin esittänyt vastaavia laajennuksia sosiaaliturvaan. Lakialoitteen eteneminen eduskunnassa vaatii laajaa tukea muilta puolueilta ja hallituksen budjettiraameihin sopeuttamista, sillä lapsilisän maksukauden pidentäminen lisäisi valtion menoja.