Järjestelmävirhe johti metsästyslupien ylimyyntiin Ylä-Lapissa
Metsähallituksen metsästyslupien myynnissä tapahtui kesäkuussa järjestelmävirhe, jonka vuoksi Ylä-Lapin kanalintulupia myytiin 4 000 vuorokautta suunniteltua enemmän. Virheellinen myynti koskee Inarin, Enontekiön ja Utsjoen kuntien alueita. Ylimääräinen myynti aiotaan hyvittää pienentämällä elokuun lupakiintiöitä.

Metsähallituksen mukaan tiistaina 9. kesäkuuta kello 9–10 välisenä aikana Eräluvat.fi-palvelussa esiintyi ylikuormitusta ja toimintahäiriöitä. Teknisen virheen vuoksi asiakkaat pystyivät ostamaan lupia selvästi enemmän kuin niitä oli asetettu myyntiin. Myytyjä lupavuorokausia kertyi noin 10 300, vaikka saatavilla olisi pitänyt olla vain 6 300 vuorokautta.
Kesäkuun myynnissä oli tarjolla vasta alle puolet viime metsästyskauden lupamääristä. Metsähallitus käyttää kesämyynnissä varovaisia kiintiöitä, sillä lopulliset lupamäärät vahvistetaan vasta elokuussa riistakolmiolaskentojen tulosten ja metsästysaikojen selvittyä. Nyt tapahtunut ylitys kompensoidaan vähentämällä vastaava määrä elokuun lupamyynnistä.
Erätalousjohtaja Vesa Ruusilan mukaan tilanne on hallittavissa, koska ongelma ilmeni kesämyynnin aikana, jolloin kiintiöt ovat maltillisia. Esimerkiksi viime kaudella Ylä-Lapin kanalintulupien kokonaiskiintiö oli yli 15 000 vuorokautta. Vaikka myyntimäärät ylittyivät, kiintiöpäätökseen perustuvaa maaston maksimikuormitusta ei ylitetty.
Järjestelmäongelman vuoksi osassa myydyistä luvista on edelleen epäselvyyksiä. Metsähallitus kertoo informoineensa kyseisiä asiakkaita henkilökohtaisesti. Digipalvelupäällikkö Jari Haarala pahoittelee tiedotteessa tapahtunutta ja kertoo yhtiön selvittävän häiriön syitä palveluntarjoajan kanssa vastaavien tilanteiden välttämiseksi tulevaisuudessa.