Hyvinvointialuejohtajat esittävät nimettyä ministeriä koordinoimaan ohjausta
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23 ja Hyvil esittävät uuden ministerinsalkun perustamista hyvinvointialueiden toiminnan koordinoimiseksi. Tavoitteena on yhtenäistää valtion ohjausta ja tehostaa sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottavuutta.

Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23 ja Hyvil Oy esittävät, että valtioneuvostoon tulisi nimittää erityinen ministeri vastaamaan hyvinvointialueiden kokonaisuudesta. Järjestöjen mukaan nykyinen malli, jossa ohjaus jakautuu usealle eri ministeriölle, vaikeuttaa alueiden toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä.
Tiedotteen mukaan yhtenäinen valtioneuvostotason ohjaus on välttämätöntä, jotta hyvinvointialueet voivat saavuttaa niille asetetut tuottavuus- ja palvelutavoitteet. Nykyisellään ohjauskoordinaatio sosiaali- ja terveysministeriön, valtiovarainministeriön sekä sisäministeriön välillä nähdään riittämättömänä.
Tavoitepaperissa korostetaan myös tarvetta lisätä hyvinvointialueiden itsehallintoa ja vähentää yksityiskohtaista sääntelyä. Järjestöjen mukaan alueilla tulisi olla enemmän liikkumavaraa palveluiden järjestämistavoissa ja resurssien kohdentamisessa paikallisten tarpeiden mukaan.
Eri hyvinvointialueiden välinen yhteistyö ja kansallinen koordinointi näyttelelevät keskeistä osaa tulevissa tavoitteissa. Järjestöt ehdottavat, että valtion ja hyvinvointialueiden välistä neuvottelumenettelyä tulisi selkeyttää ja vahvistaa, jotta talouden ja toiminnan tavoitteet saadaan paremmin linjaan keskenään.