Helsingin yliopisto ja SAMK aloittavat koulutusyhteistyön Satakunnassa
Helsingin yliopisto ja Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka tuo luonnonvara-alan maisterikoulutusta ja tutkimusta Satakuntaan. Tiedotteen mukaan yhteistyö vahvistaa alueen teknologiaosaamista ja sujuvoittaa opintopolkuja ammattikorkeakoulusta yliopistoon.

Yhteistyön keskiössä on Helsingin yliopiston uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön teknologiat -maisteriohjelma, jonka toimintaa siirtyy Satakuntaan. Koulutusta ja siihen liittyvää tutkimusta tullaan toteuttamaan SAMKin kampuksilla. Järjestely tuo alueelle yliopistotasoista opetusta ja tutkimusinfrastruktuuria.
Sopimuksen tavoitteena on luoda sujuvampia opintopolkuja ammattikorkeakoulusta yliopistoon. SAMKin opiskelijoille ja alumneille yhteistyö avaa väylän jatkaa opintoja maisteriohjelmassa ammattikorkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Korkeakoulut kertovat kehittävänsä opintopolkuja yhteistyössä.
Tutkimuspuolella yhteistyö yhdistää molempien korkeakoulujen osaamista ja alueellisia verkostoja. Tavoitteena on löytää ratkaisuja, jotka tukevat uusiutuvien luonnonvarojen kestävää käyttöä ja alan yleistä uudistumista. Samalla yhteistyön kerrotaan vahvistavan Satakunnan roolia teknologiaosaamisen kehittäjänä.
Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan dekaani Mari Sandell toteaa tiedotteessa, että yhteistyö tarjoaa yliopistolle uusia mahdollisuuksia toimia alueella. SAMKin tutkimuksen vararehtori Heikki Haaparannan mukaan maakunnan teollista osaamista voidaan hyödyntää luonnonvara-alan tulevissa ratkaisuissa.