Hallitus esittää muutoksia ampuma-aselakiin – säilytyssäännöt kevenevät
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen ampuma-aselain muuttamisesta, jolla kevennettäisiin deaktivoitujen aseiden säilytystä koskevia säännöksiä. Esityksen tarkoituksena on sujuvoittaa lainsäädäntöä ja korjata Euroopan komission huomauttamia puutteita asedirektiivin soveltamisessa.

Hallituksen esityksen mukaan deaktivoitujen sekä aiemmin pysyvästi ampumakelvottomaksi tehtyjen aseiden säilytysvaatimuksia kevennetään. Jatkossa näitä esineitä voitaisiin säilyttää asunnossa, varastossa tai myymälätilassa, jota pidetään lukittuna silloin, kun tilassa ei oleskella. Nykyinen sääntely on nähty osin kankeana suhteessa aseiden vaarattomuuteen.
Uudistus toisi muutoksia myös mustaruutiaseiden sääntelyyn. Ennen vuotta 1890 valmistettujen mustaruutiaseiden hankkiminen ja hallussapito ei jatkossa pääsääntöisesti edellyttäisi lupaa, mikäli niillä ei ammmuta. Ampumistarkoitukseen lupa tarvittaisiin edelleen. Vuonna 1890 tai sen jälkeen valmistetut mustaruutiaseet säilyisivät täysin luvanvaraisina.
Lakiuudistuksella halutaan myös korjata puutteita, joista Euroopan komissio on huomauttanut Suomea asedirektiivin täytäntöönpanossa. Esityksessä laajennetaan asekauppiaiden tiedostonpitovelvollisuutta koskemaan tiettyjä aseen osia, kuten latauslaitteita ja äänenvaimentimia, joilla ei ole merkintävelvoitetta tai elinkaariseurantaa tietojärjestelmässä.
Lisäksi esitys toisi helpotusta asekeräilijöille, joiden aseluvan hankkimisoikeuden voimassaoloaika pidentyisi nykyisestä viiteen vuoteen. Samalla laki mahdollistaisi tykkien deaktivoinnin. Sisäministeriön mukaan ehdotetun lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian eduskuntakäsittelyn jälkeen.