Politiikka
Hallitus ehdottaa hoitajille oikeutta todeta kuolema
Sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa lakimuutosta, joka sallisi vastaisuudessa sairaanhoitajille ja ensihoitajille oikeuden todeta kuolema tiettyjen edellytysten täyttyessä. Uudistuksella tavoitellaan joustavuutta terveydenhuollon työnjakoon ja vanhentuneen lainsäädännön päivittämistä.

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiluonnoksen, joka toisi muutoksia kuoleman toteamiseen ja kuolemansyyn selvittämiseen. Esityksen mukaan kuoleman voisi tietyissä tilanteissa todeta lääkärin ohella myös sairaanhoitaja tai ensihoitaja. Nykyisin kuoleman toteamisesta säädetään asetuksella, mutta jatkossa perussäännökset halutaan nostaa lain tasolle.
Uudistuksen tavoitteena on päivittää pääosin 1970-luvulta peräisin oleva säädöspohja vastaamaan nykyajan tarpeita. Ministeriön mukaan muutoksilla pyritään kohdentamaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden työpanos tarkoituksenmukaisemmin ja luomaan toimivat mallit sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen. Samalla halutaan selkiyttää käytännön työssä vaikeiksi koettuja säännöksiä.
Lakimuutos toisi täsmennyksiä myös poliisin tehtäviin. Poliisin velvollisuudeksi tulisi oikeuslääketieteellinen kuolemansyyn selvittäminen niissä tapauksissa, joissa vainajan henkilöllisyys ei ole tiedossa. Lisäksi viranomaisille tulisi mahdollisuus siirtää vainaja kylmäsäilytykseen poliisin päätöksellä tietyissä tilanteissa. Sääntelyä täsmennettäisiin myös kuolintodistusten laatimisen ja arkistoinnin osalta.
Ehdotetut muutokset pohjautuvat pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan. Esityksen on tarkoitus liittyä vuoden 2027 talousarvioon, ja lakien on määrä tulla voimaan vuoden 2027 alusta. Lausuntoja esityksestä voi antaa 12. elokuuta 2026 saakka.