EU-ministerit keskustelevat autojen päästörajoista ja luontokadosta
Euroopan unionin ympäristö- ja ilmastoministerit kokoontuvat Luxemburgiin torstaina 25. kesäkuuta. Kokouksen agendalla ovat erityisesti autoteollisuuden päästörajat, luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja EU:n päästökauppajärjestelmän tulevaisuus.

EU:n ympäristöneuvosto käsittelee Luxemburgissa erityisesti henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen sääntelyä. Kokouksessa tarkastellaan Euroopan komission ehdottamia joustoja valmistajien CO2-raja-arvotavoitteisiin. Suomen tavoitteena on pitää kiinni päästörajojen kunnianhimosta siten, että rajatut joustot tukevat samalla kilpailukykyä.
Toisena keskeisenä teemana ministerit keskustelevat luonnon monimuotoisuudesta ja yritysten roolista luontokadon pysäyttämisessä. Esillä on komission suunnitelma luonnonarvomarkkinoiden kehittämisestä. Suomi katsoo tiedotteen mukaan, että yksityisen rahoituksen lisääminen on välttämätöntä luonnon ennallistamiseksi, mutta markkinaehtoiset ratkaisut eivät korvaa lainsäädäntöä.
Kokouksessa esillä on myös EU:n päästökauppa, jonka uudistamisesta komissiolta odotetaan esitystä heinäkuussa. Ministeri Sari Multalan mukaan päästökauppa on Euroopan ilmastopolitiikan selkäranka, joka ohjaa investointeja puhtaisiin ratkaisuihin. Suomi tukee päästökaupan säilyttämistä vahvana ja ennakoitavana.
Lisäksi neuvosto arvioi EU:n vesiresilienssistrategian jatkotoimia ja keskustelee kemikaaleja koskevan REACH-asetuksen kehittämisestä. Komissio on ilmoittanut, ettei REACH-uudistusta jatketa laajana lainsäädäntöhankkeena, mutta nykyistä asetusta tarkennetaan tulevaisuudessa. Ministeri Multala tapaa Luxemburgissa myös ilmastokomissaari Wopke Hoekstran.