Elenger on toimittanut puolet talven kaasutarpeesta merkittävillä LNG-lastilla
Energiayhtiö Elenger ilmoittaa toimittaneensa jo puolet tulevan lämmityskauden tarvitsemasta kaasumäärästä asiakkailleen Itämeren alueella. Yhtiö on tuonut alkuvuoden aikana 11 terawattitunnin edestä energiaa varmistaakseen ensi talven toimitusvarmuuden.

Energiayhtiö on tuonut markkinoille yhteensä yhdeksän lastillista nesteytettyä maakaasua (LNG) vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Toimitukset on suunnattu Suomen, Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan markkinoille. Yhtiön mukaan kaasun hankinta on painottunut Norjan ja Yhdysvaltojen tuotantoon.
Suurin osa kaasueristä on vastaanotettu Liettuan Klaipedan ja Suomen Inkoon terminaaleissa. Inkoon terminaalin kautta on tähän mennessä tullut kaksi lastia, joista viimeisin saapui kesäkuussa. Syyskuun loppuun mennessä yhtiö suunnittelee toimittavansa alueelle vielä viisi lisäerää.
Maakaasun kysyntä jakautuu energiayhtiön mukaan perinteisesti siten, että puolet kulutuksesta ajoittuu talvelle ja lämmityskauteen. Kesän aikana tehdyt toimitukset ja varastojen täyttäminen ovat osa valmistautumista loppuvuoden kasvavaan kysyntään.
Vaikka energiamarkkinat ovat olleet kevään aikana epävakaat, toimitusketjut ovat yhtiön mukaan toimineet suunnitellusti. Elenger on yksi Itämeren alueen suurimmista yksityisistä energiayhtiöistä, joka operoi useissa maissa Suomesta Puolaan. Konserni käyttää kansainvälisillä markkinoilla myös nimeä Eesti Gaas.