Eduskunta salli alkoholin kotiinkuljetuksen ja etämyynnin
Eduskunta on hyväksynyt lakimuutoksen, joka sallii alkoholin kotiinkuljetuksen ja ulkomaisen etämyynnin. Päätös syntyi tiistaina äänin 98–77, mutta kansanterveysjärjestöt varoittavat uudistuksen vaikutuksista.

Eduskunta on hyväksynyt alkoholin kotiinkuljetuksen ja ulkomaisen etämyynnin sallivan lakimuutoksen äänin 98–77. Päätös tarkoittaa, että jatkossa alkoholijuomia voidaan toimittaa suoraan kuluttajille, mikä muuttaa nykyistä myyntikäytäntöä.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT arvioi tiedotteessaan, että päätös on haitallinen sekä kansanterveydelle että taloudelle. Järjestön mukaan laki lisää alkoholin kokonaissaatavuutta ja tuo markkinoinnin entistä vahvemmin kuluttajien arkeen. EHYT huomauttaa, että muutos tapahtuu samaan aikaan, kun ehkäisevän päihdetyön resursseja ollaan vähentämässä.
Päätöksellä arvioidaan olevan vaikutuksia myös valtiontalouteen. Järjestön mukaan ulkomaisen etämyynnin vakiintuminen voi johtaa merkittäviin veromenetyksiin Suomessa. Arviossa pelätään, että ostovoima siirtyy osittain kotimaan markkinoiden ja verotuksen ulkopuolelle.
EHYT korostaa tiedotteessaan, että lisääntyvän tarjonnan negatiiviset vaikutukset kohdistuvat erityisesti päihderiippuvaisiin ja heidän läheisiinsä. Järjestö ry pitää huolestuttavana sitä, että kotiinkuljetus helpottaa alkoholin hankkimista tilanteissa, joissa kulutuksen kontrolli on jo valmiiksi heikentynyt.