Diakonissalaitos suunnittelee D-asemaa Jyväskylään asukkaiden kanssa
Diakonissalaitos on aloittanut yhteisöllisen D-aseman suunnittelun Jyväskylään. Hankkeen tarkoituksena on luoda asukkaille suunnattu tila, jonka sisältöä kehitetään yhteistyössä paikallisten kanssa.

Hankkeen tavoitteena on vastata kasvavaan yksinäisyyteen, mielenterveyshuoliin ja eriarvoistumiseen. Diakonissalaitoksen mukaan D-aseman toimintamallin ja sisällön suunnittelu toteutetaan alusta alkaen yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Tavoitteena on luoda tila, jossa ihmiset voivat kohdata toisiaan ja osallistua yhteiseen toimintaan.
Suunnitteluprosessi käynnistyy marraskuussa järjestettävällä kyselyllä ja työpajoilla, joihin kutsutaan paikallisia asukkaita, vapaaehtoisia ja järjestötoimijoita. Diakonissalaitos kertoo haluavansa varmistaa, että uusi tila vastaa nimenomaan jyväskyläläisten tarpeita ja täydentää alueen nykyisiä palveluita.
Vastaavia D-asemia toimii jo useissa muissa Suomen kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Oulussa. Konseptin keskiössä on matalan kynnyksen kansalaistoiminta, joka on kaikille avointa ja maksutonta. Jyväskylän D-aseman tarkempi sijainti ja avautumisajankohta varmistuvat suunnittelutyön edetessä.